Polarbröds tidigare huvudägare Margareta Jonsson är Årets Förebildsentrepreneur 2015

Utmärkelse Årets Förebildsentreprenör tilldelas entreprenörer som föredömligt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterier inom omsättning, lönsamhet, antal anställda och samhällsengagemang. Syftet med utmärkelsen är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer. Grundkriterierna är bland annat att entreprenören anses ha gjort en livsinsats genom sitt bolagsbyggande och inspirerar till ett gott entreprenörsledarskap

- Margareta Jonssons arbete med att vidareutveckla familjeföretaget för att möta dagens konkurrens, men med grund i de gamla traditionerna, är ett gott exempel på långsiktigt och ansvarsfullt entreprenörskap, och går helt i linje med vad Founders Alliance står för, säger Niclas Carlsson, grundare och vd Founders Alliance

Founders Alliance är ett entreprenörsnätverk som arbetar för att tillföra värde i form av kunskap, erfarenhet, kontakter och inspiration till sina medlemmar. Sedan starten har Founders Alliance byggt upp, stärkt och utvecklat medlemskretsen till att nu innefatta stora delar av Sveriges absolut tyngsta och mest erfarna företagsgrundare.

- Jag känner mig stolt och hedrad och vill gärna framhålla att Polarbröd inte är en persons verk, utan att vi är många som bidragit och bidrar till framgången. Det är den samlade prestationen som blir företagets resultat. Därför är jag tacksam mot alla som deltagit, säger Margareta Jonsson.

Margareta Jonsson tar emot priset på Entrepreneursgalan i Umeå den 18 mars.

Founders Alliance ordnar årligen fyra regionala Entreprenörsgalor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå samt den nationella Entreprenörsgalan Sverige som hålls i Stockholm. Kategorierna per region är: Årets Grundare och Årets Entreprenörsföretag, Årets Förebildsentreprenör och Årets Unga Entreprenör.

För ytterligare information: kontakta Margareta Jonsson telefon 010 450 61 63, margareta.jonsson@polarrenen.se

Några av de som tidigare mottagit utmärkelsen Årets Förebild i de olika regionerna är:

Bertil Hult

Bo Wiklund
Wibax

Medlemmar i Förebildsrådet

Bicky Chakraborty- Elite Hotels, Olof Stenhammar - OMX, Salvatore Grimaldi - Grimaldi Industri, Thomas Rogalin - BITE/Teleperformance Nordic, Bert-Inge Hogsved - Hogia, Ulf Jonströmer - Brainheart, Bengt Nilsson - IFS, Gunnar Rylander -Catella, Sven Hagströmer - Öresund, Martin Gren - Axis, Hans Mellström - WM data, Melker Andersson - Grupp F12, Robert af Jochnick - Oriflame, Greger Hagelin - WESC, Ayad Al Saffar - KIN Group inkl. Ur & Penn, Gun Nowak – FACE Stockholm, Kristina Lindhe – The Lexington Company.