Rättvist - klimatsmart - cirkulärt - gott

Rättvist - klimatsmart - cirkulärt - gott

Polarbröd medverkar i initiativet 2000 kvadratmeter på Rosendals Trädgård i Stockholm.

Om all jordens odlingsbara yta skulle delas rättvist mellan jordens befolkning skulle var och en av oss ha 2000 kvm per år till vårt förfogande för vår egen matförsörjning. Vi svenskar nyttjar i dag i dag i genomsnitt 4000 kvm per person och år, vilket varken är hållbart, rättvist eller nödvändigt. Denna kunskap vill projekt 2000 kvm på Rosendals Trädgård göra verklighet av och visa upp på en plats som är tillgänglig för de många besökarna på Djurgården i Stockholm. Initiativet visar upp en 2000 kvm stor odling som är en miniatyr av hur framtidens jordbruk kan se ut.

– Jag är så glad att vi är med i detta initiativ. Det kommunicerar lösningar och framtidstro. Jag tänker inte minst på alla barnfamiljer som besöker Rosendals Trädgård. De kommer att se en konkret lösning på en av våra största utmaningar – ett jordbruk där växtodling och djuren är en del av ett system som värnar både naturen och djuren och som producerar god mat åt oss människor, säger koncernanalytiker Cindy Kite.

De första grödorna är nu i marken och höst vid skörden ordnas event med fokus på matkultur och samtal om det systemskifte som faktisk krävs för att rädda planeten. Initiativet samlar en grupp forskare, experter, odlare, kockar, affärsutvecklare och företag som vill vara ledande inom hållbarhet.

– Det här är ett initiativ som kan bidra till ökad förståelse och på sikt till verklig förändring, säger kommunikationschef Helena Rönnmark.

På Rosendals Trädgård finns även en pedagogisk verksamhet tillgänglig för barn och familjer. Den pedagogiska verksamheten börjar med barngrupper i augusti och är tillgänglig för allmänheten på Skördefesten den 15 sep. Det går också att boka privata visningar av den pedagogiska verksamheten när som helst på året.

Polarbröd medverkar i initiativ 2000 kvm tillsammans med Svenska Biodynamiska forskningsinstitutet, vinnare av Utstickarpriset 2015 Artur Granstedt, Stockholm Resilience Center, Coest, Albaeco, Liljevalchs m fl.

Instagram: @initiative2000m2

www.rosendalstradgard.se

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 46 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd. 2017 omsatte Polarbröd 885 miljoner kronor och bakade drygt 40 000 ton bröd med hjälp av 346 medarbetare.

Polarbröds huvudkontor och största bageri ligger i Älvsbyn. I Bredbyn bakas mjukt och hårt tunnbröd i världens största tunnbrödsbageri. I Umeå finns ett kommunikationskontor och här verkar huvudägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd drivs av femte generationen bagarbarn och vill verka i många generationer framöver. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.