2 780 laddbara bilar i Sverige 1 oktober 2013

Den 1 oktober 2013 var beståndet av laddbara bilar i Sverige 2 780 stycken. Det är en ökning av beståndet med 74 procent sedan årsskiftet. Det visar nya detaljerade siffror från statistikdatabasen ELIS - Elbilen i Sverige. Siffrorna tas varje månad fram av Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.

Den svenska personbilsflottan består idag av 0,05 procent laddbara bilar, och marknadsandelen av personbilsförsäljningen under 2013 uppgår till 0,5 procent. Sedan årsskiftet har det totala beståndet av laddbara bilar i Sverige ökat med 1 184 stycken, där laddhybrider står för den största ökningen. Dessa har ökat 116 procent sedan årsskiftet.

Helt batteridrivna elbilar uppgår till totalt 1 368 fordon och laddhybrider uppgår till 1 412 fordon. Bruttokvoten av antal laddplatser delat med antal elbilar, CPEV, är oförändrad (0,16) jämfört med föregående månad.

–  Beståndsökningen i september var ungefär i linje med de senaste månadernas ökningstakt. Trenden med en relativt jämn fördelning mellan batteribilar och laddhybrider fortsätter än så länge. Det är också glädjande att de första exemplaren av Ford Focus Electric och Porsche Panamera laddhybrid har anlänt till Sverige, säger Olle Johansson, VD för Power Circle.

–  Det blir spännande att följa utvecklingen under hösten, då det kommer att levereras flera nya laddbara modeller, bl.a BMW i3, Volkswagen e-Up! och Mitsubishi Outlander PHEV. De första leveranserna av Tesla Model S bör också dyka upp snart. När BMW och Volkswagen nu börjar leverera elbilar innebär det att flera modeller på marknaden kommer att använda laddstandarderna mod 3 typ 2 och CCS2, vilket man bör ha i åtanke när man bygger laddinfrastruktur. Se till att den utrustning som installeras stödjer dessa standarder, eller åtminstone kan uppgraderas, fortsätter Olle Johansson.

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över elbilsbeståndet i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara elbilar och ger en mer enhetlig bild av elbilar och laddhybrider än vad som tidigare varit möjligt. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elbilar och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Malin Hansson, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)70-280 31 61, malin.hansson@powercircle.org