Ekologiska mejeriprodukter på Preem

Preem övergår till att sälja och tillhandahålla enbart ekologiska produkter i mejerikylen. För att säkerställa ett helekologiskt lokalt utbud inleder Preem samarbeten med mejerier över hela landet.

Preem är den första drivmedelskedjan i Sverige som byter ut alla produkter i mejerikylen till ekologiska, inklusive mjölken i kaffet som säljs på stationerna. Beslutet är ett led i Preems ambition att vara den ledande drivmedelskedjan inom hållbarhet och miljöarbete.

– Preem ska leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Det gör vi både genom att öka andelen förnybar råvara i våra drivmedel och genom att se över vårt utbud av produkter och livsmedel på våra stationer. Vår satsning på ekologiska mejeriprodukter är ett utmärkt sådant exempel, säger Malin Åblad, chef för Preems kategoriavdelning.

Bland de största mejerierna Preem inleder samarbete med kan nämnas Norrmejerier i norra Sverige, Gefleortens mejeri i mellersta Sverige, Arla och Skånemejerier.

För mer information kontakta:
Malin Åblad, chef för Preems kategoriavdelning, tel: 072-566 46 77, epost: malin.åblad@preem.se
Tove Grönkvist, pressansvarig Preem, tel: 070-450 10 01, epost: tove.gronkvist@preem.se

Om Preems hållbarhetsarbete
Preems ambition är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. 2011 lanserades Preem Evolution Diesel som delvis består av tallolja, en restprodukt från den svenska skogsindustrin. Sedan dess har andelen förnybart i Preem Evolution Diesel ständigt ökat och har nu ett innehåll av förnybar råvara på upp till 50 procent. Preem Evolution Bensin innehåller 10 procent förnybar råvara. Att ersätta fossilt med förnybart ger minskade koldioxidsläpp.

Preems hållbarhetsarbete syns även på stationerna. Preem är bland annat den första drivmedelskedjan som erbjuder enbart ekologiska produkter i mejerikylen. Tidigare i år togs en helt ekologisk frukostpåse fram och nu säljer Preem en specialutvecklad korv med hälften så stor klimatpåverkan som Preems vanliga varmkorv. Vårt kaffe är ekologiskt och har varit det sedan 2006.

• Biltrafik

• ekologiska mejerivaror

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2014 var Preems omsättning 94 miljarder SEK.