Verk av Jakob Ojanen. Fr. h. 1. Untitled, acrylic on canvas, 2019. 2- 4, Untitled, pigment print on canvas, 2019.

Jakob Ojanen – Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendiat 2019 ställer ut på Waldemarsudde

Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium inrättades år 2011 med syfte att premiera en ung lovande konstnär med ett stipendium på en halv miljon kronor. Vinnaren får även ställa ut ett antal verk på Prins Eugens Waldemarsudde. Årets vinnare är Jakob Ojanen som tar emot sitt stipendium den 14 oktober på Waldemarsudde och hans verk visas fr.o.m. 15 oktober 2019.

Jakob Ojanen, född i Västerås 1980, bor och verkar i Stockholm. Han studerade på Västerås konstskola 2000-2002, Gerlesborgsskolan i Stockholm 2002-2003 samt på Konstfack 2003-2008. Ojanen har deltagit i en rad grupputställningar samt haft ett flertal separatutställningar på bl.a. på Stene Project Gallery i Stockholm 2019, KAZ Galleri i Västerås 2018, Galleri Thomassen i Göteborg 2016 och Galleri Pictura i Lund 2014. Nyligen utkom en bok om Jakob Ojanen i Orosdi-Backs serie Svenska illustratörer och konstnärer med text av Sara Walker. Ojanen har erhållit konstnärsstipendier som bl.a. Västerås stads kulturstipendier, Konstnärsnämnden samt Längmanska Kulturfonden och är representerad på Stene Projects Gallery samt företräd på bl.a. Västerås konstmuseum samt Statens Konstråd.

Juryns motivering:

“Jakob Ojanen (f. 1980) inkluderar i sitt rika konstnärskap ett flertal olika tekniker och medier såsom måleri, skulptur och installationskonst. I sin konst använder han sig bland annat av urbana objekt och uttryck på ett intresseväckande och angeläget sätt i ett utforskande av sociala sammanhang, medborgarskap och identitetsskapande i vår tid. Föremål i stadsrummet som gatstenar, kvarglömda och oansenliga saker, borttvättad graffiti och den digitala världen används och kombineras på oväntade sätt och tilldelas nya meningar och spännande uttryck i hans skulpturer och installationer. Jakob Ojanen är också nyskapande som målare, där han utforskar materialitet och synen på måleriets egenskaper och förutsättningar. Hans skulpturala verk, installationer och måleri framstår sammantaget som egensinniga och starkt uttrycksfulla, både visuellt och konceptuellt. Det är en stor glädje för årets jury att uppmärksamma och medverka till att Jakob Ojanen tilldelas 2019 års konstnärsstipendium från Åke Andrén Stiftelsen.” Juryns ordförande Karin Sidén

Juryn för Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2019 har bestått av Charlotte Gyllenhammar, konstnär, Isabella Nilsson, ständig sekreterare Konstakademin samt Karin Sidén överintendent och museichef, Prins Eugens Waldemarsudde.

Utställningen öppnar på Prins Eugens Waldemarsudde den 15 oktober och pågår t.o.m. 17 november 2019, därefter vandrar utställningen vidare till Jönköpings läns museum och Borås konstmuseum.

Prins Eugens Waldemarsudde, som ursprungligen var bostad åt prins Eugen (1865-1947) är idag ett populärt konstmuseum. Prins Eugen var en av sin tids främsta landskapsmålare och en betydande konstsamlare med inriktning främst på svensk konst från sekelskiftet 1900. Året runt visas ett urval av prins Eugens egen konst, verk ur samlingarna samt tillfälliga utställningar. Prinsens park är alltid tillgänglig för allmänheten.

Prins Eugens Waldemarsudde - Årets museum 2017

Karin Sidén