Oskar Korsár, Solen, 2011. Brons, 78 cm. Foto: Oskar Korsár

Oskar Korsár får Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium

Konstnären Oskar Korsár (född 1977) har utsetts till årets mottagare av Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium på en halv miljon kronor. Oskar Korsár har en utbildning från Konstfack, där han gick 1998-2001, och han har arbetat både som tecknare och skulptör. I samband med stipendieutdelningen, den 21 september, öppnar en utställning med hans verk på Prins Eugens Waldemarsudde.

Som tecknare arbetar Oskar Korsár fram sina bilder i tusch med en avig hand, där linjen ömsom är rak ömsom rafsig. Hans teckningar, som ofta avbildar personer i stillhet, utmärks alltid av en intresseväckande psykologisk underton. Sedan några år tillbaka arbetar Oskar Korsár även som skulptör i bland annat lera och brons. Härmed förskjuts skalan hos de avbildade, men med det specifikt personliga och psykologiskt laddade uttrycket kvar.

”Det är en stor glädje för Prins Eugens Waldemarsudde att få ställa ut verk av Oskar Korsár, årets värdiga mottagare av Åke Andréns konstnärsstipendium. Ett urval av Oskar Korsárs säregna, personligt uttrycksfulla och psykologiskt sett intressanta verk kommer att presenteras i en koncentrerad utställning på Waldemarsudde perioden 21 september till och med 23 oktober 2016. Jag är övertygad om att den uppmuntran som ett tilldelande av detta stipendium utgör, kommer att bidra till konstnärens möjligheter att ytterligare utveckla och fördjupa sitt intressanta konstnärskap”, säger Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde.

Museichef Karin Sidén har ingått i juryn för Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium 2016 tillsammans med vice museichef Ann-Sofi Noring, Moderna Museet, och konstnären Jockum Nordström. Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium inrättades år 2011 med syfte att premiera en ung lovande konstnär med ett stipendium på en halv miljon kronor.

Juryns motivering:

Oskar Korsár, f. 1977 i Umeå är en säregen konstnär med en utbildning från Konstfack 1998-2001. Framförallt är han tecknare, men han har även arbetat i andra tekniker. Med en avig hand ritar han fram sina bilder i tusch. Aldrig utan en psykologisk underton. Linjen har ändrats med tiden. Ibland rafsigare, ibland rakare. 2002 hade han sin debututställning på ALP galleri i Stockholm. Och 2007 en soloutställning på Yossi Mile Gallery i New York. 2011 flyttade han med sin dåvarande sambo och barn till Berlin. Där lever han och är verksam i dag.

Oskar Korsár skildrar ofta personer utan rörelse. På ytan är stillheten påtaglig. Tiden har nästan fastnat, men där bakom finns något nervöst. Ett fladdrande något. För några år sedan började han att göra skulpturer. Först i lera och sedan i brons. Hela skalan försköts och det specifikt personliga finns kvar.

Oskar Korsár har alltid varit sitt eget uttryck troget. Ett konstnärsstipendium från Åke Andrén Stiftelsen kan hjälpa honom att fortsätta på den vägen. Han finns representerad på bl.a. Moderna Museet i Stockholm.

Program kopplat till utställningen:
Samtal om samtidskonst, torsdag 13/10 kl. 18.00
Museichef Karin Sidén samtalar med vinnaren av årets Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium. Kan ej förbokas, ingår i entréavgiften.

För pressbilder se: