Staffan Nihlén och Rigmor Grönjord visas på Waldemarsudde

Staffan Nihlén och Rigmor Grönjord visas på Waldemarsudde

Nu på lördag den 22 mars öppnar två nya utställningar på Waldemarsudde, Staffan Nihlén - Sten, järn, ljus och vind samt Rigmor Grönjord - Vävda bilder. Av Staffan Nihlén (f.1929) presenteras skulpturer i marmor, travertin och alabaster, men även ett antal skulpturer i järn samt målningar och poem. Av Rigmor Grönjord (f.1938) visas ett stort antal vävar men också teckningar och förstudier.

Staffan Nihlén - Sten, järn, ljus och vind

Staffan Nihlén (f.1929) började sin konstnärsbana som målare, tecknare och grafiker, men övergick under 1960-talet till skulptur som främsta medium. I utställningen visas främst skulpturer i marmor, travertin och alabaster, men även ett antal skulpturer i järn samt målningar och poem.

I utställningen presenteras bredden av Staffan Nihléns konstnärliga verksamhet. Som ung konstnär arbetade Nihlén med ljusfyllda, fritt naturlyriska målningar, för att sedan övergå till träreliefer och stora, abstrakta skulpturer i metall. Sedan 1980-talet arbetar han främst med skulpturer i sten, framförallt marmor, alabaster, tavertin och sandsten. Det är i norra Toscana och Ligurien som Nihlén hittar de Medelhavsstenar som har blivit hans främsta signum.

Ofta låter Nihlén stenen tala själv och han är försiktig med att använda verktygen. Hans verk präglas av en stillsam rörelse och man kan uppleva att stenen ändrar både färg och form i olika ljus. Nihlén arbetar parallellt med måleri, grafik och skulptur och eftersträvar en växelverkan mellan de olika konstuttrycken. Han reser mycket och har sedan början av sitt konstnärskap inspirerats av den grekiska kulturens filosofi, myter och poesi.

Staffan Nihlén har studerat vid flera olika skolor såsom vid Isaac Grünewalds konstskola i Stockholm 1944, Otte Skölds målarskola i Stockholm 1945-47, Kungliga Konstakademien i Stockholm 1950-55, Atelier Friedlaender i Paris samt Academia di Belle Arti i Venedig. Han har arbetat som lärare vid Forumskolan i Malmö 1966-85 och vid Valands konstskola i Göteborg 1985-87. Under 1990-talet var han gästlärare i skulptur på Belli Arti (konsthögskolan i Perugia, Italien). Nihlén är idag bosatt i Stockholm, men är även verksam i Skåne och Italien.

Staffan Nihlén finns representerad på bl.a. Moderna museet, Skissernas museum i Lund, Malmö konstmuseum, Trelleborgs museum, Ystads konstmuseum, Statens konstråd och Kristianstads museum. Han har utfört ett flertal offentliga verk som t.ex. Raul Wallenberg-monumentet i Malmö, Havsvåg (1972) i Malmö, Ljusskulptur i brunn (1978) i Kristianstad, Mänsklig åtbörds varsamhet (1991) i Lund och Dold i sitt eget ljus (1995) i Göteborg.

I utställningen som presenteras främst i ateljén och på södra vinden, ingår även ett antal verk som visas ute i vår vackra park. I utställningen visas också en film om Nihléns konstnärskap. Nihlén har även gett ut ett flertal böcker med bilder av sina skulpturer med egna texter. I samband med utställningen kommer två böcker att publiceras i samarbete med konstnären, Staffan Nihlén – Sten, järn, ljus och vind på Ellerströms förlag samt Sånger och stenar på Tranans förlag.

Rigmor Grönjord - Vävda bilder

Rigmor Grönjord (f.1938) är textilkonstnär och målare, verksam i Stockholm och på Gotland. Hennes vävar har gått från att avbilda stiliserade träd och ruiner mot ett allt mer abstrakt uttryck. Grönjords verk har idag ofta en stram form med lyster av ull och lin i mångfacetterade toner som skapar en meditativ stämning. I utställningen  presenteras ett stort antal vävar, varav vissa från i år, men också teckningar och förstudier.

Rigmor Grönjords bildvävar leder tankarna till måleri, arkitektur och musik. Hennes bildkompositioner påminner i sin uppbyggnad om konstmusiken med sina teman med variationer. I Rigmor Grönjords konstnärskap återkommer på liknande sätt vissa bildmässiga formelement. Några av dessa har hämtats från resterna efter den bärande arkitekturen i Elinghems ödekyrka i Hangvars socken på Gotland, men där subtila förskjutningar och variationer i både kolorit och sammansättning av kompositionsdelar skapar olika intryck och uttryck.

Likt den nederländske konstnären Piet Mondrian har Rigmor Grönjord valt att successivt lämna en bildvärld med motiv hämtade från naturen till förmån för en alltmer abstraherande, nonfigurativ konst i ett konsekvent bildspråk präglat av utforskande och fördjupning. Flertalet av Grönjords bildvävar är uppbyggda av tydliga formelement som genom en noggrant utvald placering och kolorit förmedlar upplevelser av djup och yta, värme och kyla, naturalism och abstraktion. Koloriten i hennes bildvävar är ömsom varm i olika röda nyanser, ömsom kall i blå och grå toner, ofta ställt mot en kontrasterande svart färg. Det är få textilkonstnärer som lika systematiskt som Rigmor Grönjord har utforskat och utformat bildens möjligheter på vägen mot det nonfigurativa.

Grönjords finstämda vävar vittnar om en imponerande teknisk skicklighet. Hon kom redan under studietiden på Konstfack att skolas in i en stark textilkonstnärlig tradition. Under ett antal år på 1960-talet fick hon förmånen att studera för den framstående textilkonstnären Edna Martin. Tidigt kom Rigmor Grönjord också att ställa ut sina verk på stora textilutställningar, både i Sverige och utomlands, och hon finns nu representerad på konstinstitutioner som Nationalmuseum, Moderna Museet och Statens Konstråd. Efter debuten på Lilla Galleriet vid Kornhamnstorg i Gamla Stan i Stockholm 1970 har de offentliga uppdragen blivit många, både på offentliga institutioner och privata företag.

I utställningen visas ett urval verk tillkomna alltifrån konstnärens ungdomsår fram till idag, i form av bildvävar, förstudier, teckningar och ett antal frottage. Ett syfte med utställningen har varit att för publiken presentera ett antal aldrig tidigare visade, dagsaktuella verk, som t.ex. Den blå trädgården, som tillkom så sent som under 2013-14. Vi vill också visa prov på olika sidor av Rigmor Grönjords intressanta konstnärskap alltifrån det föreställande och naturalistiska i de tidiga bildvävarna till det abstrakta och nonfigurativa i de sena verken. Ett antal aspekter på konstnärens skapandeprocesser lyfts också fram i presentationen i form av inspirationskällor, idéer, nedtecknade ord och förstudier som varit av betydelse på vägen mot de slutgiltiga vävda bilderna. I ett till utställningen angränsande rum ges besökarna, både barn och vuxna, möjlighet att själva prova på att väva samt att medverka till ett ”work in progress”.

Utställningen kompletteras med en publikation där Thomas Millroth bidragit med en artikel om Rigmor Grönjords verk och där ett urval av konstnärens egna poem ingår.

Utställningarna visas 22 mars – 14 september 2014.

För pressbilder se:

Bildtext: Hyllning till Pessoa, 2011. Marmor. Foto: Lars Engelhardt