Utställningar och program på Waldemarsudde våren 2016

Utställningar och program på Waldemarsudde våren 2016

Till våren öppnar tre nya spännande utställningar på Waldemarsudde. I februari är det vernissage för Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal, därefter öppnar en stor retrospektiv med verk av konstnären Max Book. Vi visar även en mindre utställning med konstnärsduon Goldin + Senneby i Bernadotterummet. Till utställningarna arrangeras ett flertal intressanta föreläsningar, visningar, konserter samt program för barn och unga.

Utställningar våren 2016

Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal
13 februari – 28 augusti 2016
En omfattande utställning med måleri från slutet av 1800-talet, då friluftsmåleriet fick sitt genombrott. Konstnärerna började måla ute i det fria, och ljuset och dess skiftningar blev det centrala i skildringarna. I utställningen visas runt 200 verk av främst svenska konstnärer, men även ett antal av deras franska förebilder finns representerade. Särskilt fokus ligger på kvinnliga konstnärer. Målningar av kända namn som Hanna Pauli, Carl Fredrik Hill, Eva Bonnier, Anders Zorn och Camille Corot visas sida vid sida med verk av idag bortglömda konstnärer som bland andra Gerda Roosval-Kallstenius, Ida Gisiko-Spärck, Anna Nordgren och Anna Nordlander i denna sinnliga och banbrytande utställning.

Max Book - Mata Hare
12 mars – 29 maj 2016
En stor separatutställning med konstnären Max Books kraftfulla och mångtydiga måleri. Fokus ligger främst på nyproducerade verk, men även tidigt måleri från 70-, 80- och 90-talen presenteras.
Max Book om den kommande utställningen:
"Sumtida verk och äldre måleri.
Svensk konst–när den är som mest främmande, fri och jungfrulig.
Ock, som häxorna kvider i Shakespeare´s MacBeth
– fult blir fagert inom kort – "

Goldin+Senneby - Standardlängden av ett mirakel
30 januari – 1 maj 2016
En retrospektiv av konstnärsduon Goldin+Senneby som har utvecklat en metod för att utforska virtuella världar, offshore-företag och subversiv spekulation. Standardlängden av ett mirakel återaktiverar tidigare verk och omformulerar dem i relation till olika institutioner och städer genom en serie utställningar.Under 2016 görs nedslag på Prins Eugens Waldemarsudde och ett antal andra platser i Stockholm, bl.a. Tensta konsthall, Handelshögskolan och Tredje AP-fonden. I Bernadotterummet på Waldemarsudde visas tre intressanta verk med koppling till landskap, mark och ägande. Utställningen är initierad av, och ett samarbete med, Tensta konsthall.

Evenemang

Torsdag 18/2 kl. 18.00
Med kvinnan i fokus
Varför finner vi så få verk av kvinnliga konstnärer på offentliga konstmuseer med museisamlingar från sekelskiftet 1900? Hur ser det ut idag? Museichef Karin Sidén och arkivarie Anna Meister lyfter fram idag bortglömda kvinnliga friluftsmålare som visas i utställningen Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal.

Onsdag 24/2 kl. 18.00
Om Hill, konstnärens familj och psykisk sjukdom
Om konstnären Carl Fredrik Hill och han syster Marie-Louise. Hur påverkas en familj då någon blir psykiskt sjuk? Vad kan det få för följder? Samtal mellan museichef Karin Sidén, psykiater Johan Cullberg och författare Kerstin Norborg.

Onsdag 16/3 kl. 18.00
Max Book – en expressiv konstnär
Museichef Karin Sidén samtalar med konstnären Max Book om hans kraftfulla och mångtydiga verk. Books arbetsprocess har under åren utvecklats och förändrats, han har bl.a. experimenterat med olika tekniker, färger, graffiti och collage i bilderna.

Onsdag 23/3 kl. 18.00
Sånger i rosa – om författaren Nelly Sachs
En musikalisk berättelse om nobelpristagaren Nelly Sachs som bygger på dikter sammanfogade med sång, ackompanjerad av toner från piano och dragspel framfört av Jeanette Meyer. Programmet inleds med en kort introduktion av museichef Karin Sidén om prins Eugens roll som stöd för Nelly Sachs i hennes flykt till Sverige undan förintelsen.

Onsdag 13/4 kl. 15.00
Tulpanarrangemang i slottet!
Florist Kristina Öhman berättar om och visar exempel på vackra tulpanarrangemang i slottets Sällskapsvåning. Kom och inspireras samtidigt som du lär dig mer om vårens älskade blomma, tulpanen.

Torsdag 14/4 kl. 18.00
Standardlängden av ett mirakel
Tensta konsthalls chef Maria Lind ger en visning av konstnärsduon Goldin + Sennebys utställning Standardlängden av ett mirakel. Därefter följer en läsning av verkets manus med skådespelaren Hamadi Khemiri.

Onsdag 20/4 kl. 18.00
Postmodernism i svenskt kulturliv
Om postmodernismen och dess betydelse, innebörd och ställning förr och idag. Ett samtal mellan författaren och dramatikern Stig Larsson, professor Sven Olof Wallenstein och forskaren Kristoffer Arvidsson.

Torsdag 28/4 kl. 18.00
Träd i prinsens parklandskap
Trädgårdsmästare Marina Rydberg tar er med på en inspirerande visning i Waldemarsuddes park och berättar om trädens ursprung, vård och historia. Besök parken när träden knoppas och ängarna just börjat blomma.

Lördag – söndag 14-15/5 kl. 12.00-16.00
Trädgårdsdagar
Vi öppnar upp Waldemarsuddes växthus, bänkgård och trädgårdsmästeri. Träffa vår kunniga trädgårdspersonal som ger odlingstips, följ med på visningar och handla plantor och andra trädgårdsartiklar.

Torsdag 2/6 kl. 18.00
Nakna atleter och skönheter – Skulpturvandring i slott och park
Museipedagog Elisabet Hedstrand tar er med på en vandring och presenterar skulpturerna i slottet och parken ur ett genusperspektiv.

Kurser och workshops

Lördag 14/5 eller söndag 15/5 kl. 9.30 – 12.00
Workshop: Pelargoner – från frö till krukväxt
Välkomna till en inspirerande workshop med museets odlingsansvarige Christer Johansson. Dagen inleds med en visning av pelargoner i växthuset därefter ger Christer praktiska råd och tips gällande bl.a. sådd, beskärning och vinterförvaring av pelargoner.

Lördag-söndag 18-19/6 kl. 10.00-16.30
Kurs i friluftsmåleri
I sommar erbjuder vi en kurs i friluftsmåleri där vi hämtar inspiration från utställningen Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal och målar landskap med akvarell i Waldemarsuddes park och ateljé under sakkunnig ledning.

Musik på Udden
Fem tisdagar i vår och sommar har vi den stora glädjen att få bjuda på spännande musik och textläsning med framstående musiker och skådespelare i samspel med konsten. Programserien är ett samarbete mellan Prins Eugens Waldemarsudde, violinisten Anders Lagerqvist och Kungliga Musikhögskolan/Edsberg.

Tisdag 23/2 kl. 18.30
Medverkande musiker:
Eric Ericsons kammarkör, Fredrik Malmberg (dirigent), Konstantin Bogino (piano), Anders Lagerqvist (violin) samt studenter från KMH/Edsberg
Recitation: Tomas Bolme
Musik av Claude Debussy, Gunnar de Frumerie, Maurice Ravel
Text av Gustave Flaubert och Ann-Charlotte Leffler

Tisdag 12/4 kl. 18.30
Inledande samtal med Anders Lagerqvist, Jacob Mühlrad och Tebogo Monnakgotla
Medverkande musiker:
Fredrik Ekdahl (fagott), Christian Svarfvar (violin), Eriika Nylund (viola), Johannes Rostamo (cello), Mika Takehara (slagverk), Anders Lagerqvist (violin) samt Jacob Kellermann (gitarr)
Recitation: Malin Arvidsson
Musik av Pär Lindgren (uruppförande), Henrik Strindberg, Jacob Mühlrad, Tebogo Monnakgotla
Text av Anna-Karin Palm m.fl.

Tisdag 31/5 kl. 18.30
Medverkande musiker:
Daniel Hormazábal Cortés (piano), Erik Uusijärvi (cello), Anders Lagerqvist (violin), Per Öman (violin) samt Malin William-Olsson (viola)
Recitation: Anita Wall
Musik av Camille Saint-Saëns, Algot Haquinius, Viking Dahl, Nadia Boulanger, Hilding Rosenberg
Text av Victoria Benedictsson och Émile Zola

Tisdag 12/7 kl. 18.30
Sommarkonsert
Medverkande musiker:
Agnes Pyka (violin) samt Bruno Robilliard (piano)
Musik av Gabriel Fauré och César Franck

Tisdag 16/8 kl. 18.30
Sommarkonsert
Anna Christensson piano
Musik av Ferruccio Busoni och Eric Satie

Barn och familj

Söndagar 10/4–24/4 kl. 13.00
Familjesöndagar: Molnskåda på Waldemarsudde
Följ med på molnskådning tillsammans med författaren Linnéa Krylén som skrivit en handbok för molnskådare. Vi spanar på moln i parken och i utställningen Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal. När vi molnskådat klart går vi till ateljén och skapar egna moln. Konst och naturvetenskap får mötas i detta evenemang för hela familjen. Rek. från 5 år och uppåt.

Söndagar: 1/5-5/6 kl. 13.00 (dock ej 15/5)
Familjesöndagar: Ljusets magi
Välkomna till barn- och familjevisning av utställningen Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal. Vi upplever ljusets betydelse i olika landskapsmålningar från förra sekelskiftet. Därefter går vi ut i parken och målar av naturen. Vi inspireras av de omgivande träden, ängarna och vattnet. Rek. från 5 år och uppåt.

Lördag-söndag 14-15/5 kl 12.30 och 14.30
Friluftsmåleri: Vår i konstnärens trädgård
I samband med våra trädgårdsdagar erbjuder vi barn- och familjevisning av prinsens trädgård följt av friluftsmåleri vid staffli med flödande färger. Rek. från 5 år.

Lördag-söndag 11-12/6 kl. 12.00 och 14.00
Friluftsmåleri med teater: Fågel fisk eller mittemellan - en saga från en jordhög
Vad kom först – ekollonet eller eken? Var med när jorden, djuren, växterna och den allra första människan växer fram... Efter föreställningen bjuder vi på måleri vid stafflier i vår vackra park. Föreställning ca 40 min, friluftsmåleri ca 40 min. Rek. för barn 4-6 år.
Manus, idé och medverkan: Kay Tinbäck du Rées. Arrangeras i samarbete med Marionetteatern, Parkteatern, Kulturhuset Stadsteatern.

För pressbilder se:

För mer information vänligen kontakta:

Informationschef Cecilia Dalborg, c.dalborg@waldemarsudde.se alt.  0709-754 708

Bildtext: Emma Löwstedt-Chadwick, Strandparasollen, 1880. Foto: Lars Engelhardt.