Remissvar avseende betänkandet Översyn av skattereglerna

Nyhet   •   Feb 09, 2017 11:31 CET

Utformningen av regelverket för fåmansföretag har väldigt stor betydelse för möjligheten att bedriva tandvårdsverksamhet. Privattandläkarna anser att det är olyckligt att den utveckling som pågått sedan 2003 att förbättra reglerna nu föreslås upphöra. De föreslagna regelförändringarna gör det svårare för tandläkaren att bedriva sin tandvårdsverksamhet i egen verksamhet.

Privattandläkarnas synpunkter på förslaget

Privattandläkarna är negativa till att beskattningen på fåmansföretag ökar och menar att det får stor betydelse för möjligheten att bedriva tandvård samt för prisnivån för patienterna inom tandvården.

En stor del av företagen använder sig av förenklingsregeln och en sänkning av den till 1,75 inkomstbasbelopp får väldigt stor betydelse för tandvårdsbranschen.

Privattandläkarna anser även att en höjning av skatteuttaget inom gränsbeloppet till 25 procent är negativt för tandvårdsbranschen och påverkar prisnivån inom tandvården.

Privattandläkarna är positiva till förslaget att ägarskiften inom och utom närståendekretsen ska behandlas lika.

Privattandläkarna är även positiva till att kapitalandelskravet för att utnyttja löneunderlagsregeln avskaffas.

Kommentarer (0)