Den fulländade fuktmätaren!

En av de mest fulländade fuktmätarna som finns på marknaden idag är Protimeter's MMS. Designen på mätaren är gjord så att den enkelt skall få plats i handen medan man jobbar.

För att ta reda på mätvärden i exempelvis trämaterial används en extern mätspetsgivare som ansluts i sidan på mätaren. Sladden till mätspetsgivaren är ca 50 cm lång och gör att mätaren blir ännu mer behändig när arbetet pågår i trängre utrymmen då du kan läsa av displayen samtidigt. Det som bör beaktas är att med de externa mätspetsarna är att de endast mäter fukten mellan mätspetsarna vilket är drygt 1 cm ner i materialet. Om behovet finns att mäta djupare in i trämaterialet (exempelvis i en regel i väggen eller under ett golv) så medföljer 13 cm långa mätsonder. Börja då med att borra två hål, med ett par centimeters mellanrum, till det djupet du vill mäta. För sedan in sonderna och får då ut ett mätvärde i materialet du borrat in till.

Protimetern MMS kan både mäta fukt i trämaterial, betong, indikera i flertalet material samt mäta luftfuktighet, daggpunkt och temperatur!

Protimeter's MMS är mycket behändig och kan förutom få ett mätvärde av fukt i trä även indikera i olika material. En indikering ger inte ett faktiskt fuktvärde utan ger ett utslag av siffror. Ju högre siffror desto troligare är det att det är fuktigt. Ett exempel, du vill indikera ett badrum- börja med att lägga den gula Protimetern's baksida i hörnen på det kaklade badrumsgolvet. Flytta Protimetern som i ett rutnät över hela golvet och anteckna siffrorna. Om du tycker att det är höga siffror på vissa indikeringspunkter bör du fundera på om det finns något avloppsrör eller andra vattenledningar under golvet där indikeringen skett.

Med en indikator kan man indikera på alla typer av material- Protimetern vet inte vilket material du lägger instrumentet på - därav får du inte ett faktiskt mätvärde- utan du måste själv vara mer informerad om underlaget.

Utöver dessa två sätt finns det en ytterligare funktion i MMS'en, nämligen att mäta luftfuktighet, daggpunkt samt temperatur . För att göra detta används en så kallad RF-givare som förs in i Protimeterns överkant(förlängningssladd följer med) samt en yttemperaturmätare som kopplas till mätaren och läggs mot materialet, sedan är enklast att följa instruktionsboken för att få fram det som eftersöks.

Du kan även använda en separat givare för att mäta fukten i betong. Dessa finns att köpa som tillbehör och mäter mycket noggrant.