Kraftig nedgång i bostadsrättsbyggandet 2018

Byggandet ökade starkt under 2017 och vi befinner oss nu på toppen av byggkonjunkturen. Under 2018 kommer 56 500 bostäder att påbörjas vilket är knappt 10 000 färre än föregående år. Totalt sett kommer dock byggmarknaden att öka på grund av en tillväxt i lokalbyggandet och en ökad renoveringsaktivitet.

Påbörjandet av nya bostäder såg länge ut att passera 70 000 bostäder förra året. Uppgången bröts dock tidigare än väntat, framförallt beroende på en nedgång i bostadspriser. Nu står vi inför en period av osäkerhet bland såväl köpare och utvecklare av bostäder. Detta kommer att resultera i en snabb nedgång i antalet påbörjade bostäder 2018, enligt Joel Jönsson, marknadsanalytiker på Prognoscentret:

- Nya kreditregleringar och det faktum att allt fler banker skärpt sina inkomstkrav vid bostadslån har resulterat i att färre kan ta sig in på bostadsmarknaden eller byta bostad. Samtidigt har byggandet ökat vilket leder till ett större utbud under 2018. Sammantaget pressar detta bostadspriserna vilket leder till minskat byggande av bostadsrätter.

Under 2019 är bedömningen att bostadsbyggandet minskar ytterligare men att nedgången klingar av, dels på grund av att bostadspriserna stabiliseras och dels för att hyresrättsbyggandet ökar.

Byggandet av lokaler gynnas av den konjunkturella situationen och fortsätter uppåt under 2018.

- En stark svensk ekonomi, fortsatt låg ränta och rådande demografiska förutsättningar gör att byggandet av både samhällsfastigheter och kommersiella lokaler fortsätter att öka i år. Likaså ökar renoveringarna, bland annat på grund av nya behov inom handels och kontorsfastigheter.

Totalt sett ökar byggandet med en procent i år, anläggningsmarknaden undantagen. Utvecklingen skiljer sig dock åt lite beroende på var i byggkedjan verksamheten befinner sig.

- Även om påbörjandet av bostäder minskar kommer 2018 bli ett år med tillväxt för många underleverantörer. De som ligger tidigt i kedjan, som exempelvis stomleverantörer, upplever nedgången redan nu. Producenter av inredning, som exempelvis kök och badrum, rider fortsatt på tidigare års uppgång i bostadsbyggandet och kommer därför att uppleva en god utveckling under året, avslutar Joel Jönsson.