​Daniel Jenkins blir ny VD för Proton Lighting Suomi Oy

​Daniel Jenkins blir ny VD för Proton Lighting Suomi Oy

- Det känns mycket bra för oss på Proton Lighting att vi har kunnat knyta Daniel Jenkins till oss, säger Torbjörn Zinn, CEO på Proton Lighting AB. Daniel har en hög kompetens inom belysning och jag är övertygad om att den, tillsammans med hans erfarenhet från tidigare befattningar, kommer att ha en positiv påverkan på vår verksamhet. Vi har lagt en strategi för framtiden där utvecklingen är i fokus, och Daniel är väl lämpad att driva Proton Lighting Suomi vidare.

Daniel Jenkins tar från och med den 11 april över VD-posten efter Timo Orre för Proton Lighting Suomi Oy, finskt dotterbolag till Proton Lighting AB. Daniel Jenkins är 39 år, bor med sin familj utanför Helsingfors och har de senaste 10 åren varit verksam för Philips Lighting i Finland i olika positioner inom området belysning. De senaste åren som försäljningschef för professionell belysning.

- Det jag verkligen tycker om med belysningsbranschen är att samtidigt som jag arbetar för att utveckla företaget och försäljningen, är jag delaktig i en förändring av omvärlden genom att erbjuda mer energieffektiva och hållbara belysningslösningar, säger Daniel Jenkins. Som bransch går vi just nu igenom den största tekniska revolutionen sedan utvecklingen av glödlampan, och då måste vi också vara på toppen av den tekniska utvecklingen.
Proton Lighting har med sitt produktvarumärke Exaktor en bra och stark produktportfölj som kommer att fortsätta att utvecklas på ett mycket spännande sätt här i Finland och som ny VD känner jag att det finns stora möjligheter för vårt bolag. Vi har en spännande framtid framför oss, avslutar Daniel.

Proton Lighting Suomi OY grundades i slutet av 2007 av Timo Orre, som sedan dess framgångsrikt utvecklat bolaget till att bli en stark aktör på den finska marknaden. Timo har dock tvingats lämna verksamheten på grund av hälsoskäl. Proton Lighting Suomi Oy har sitt huvudkontor i Helsingfors och är ett helägt dotterbolag till svenska Proton Lighting AB.