Pulsen ökar satsningen på säker och stabil IT-drift. Datacentraler i Borås och Ulricehamn kopplas samman i digital motorväg.

Pulsen har öppnat en ny bemannad datacentral i Ulricehamn som kopplas samman med Pulsens befintliga datacentraler i Borås. Driftsättningen av den nya datacentralen i Ulricehamn är del av ett omfattande arbete som syftar till att ytterligare förstärka Pulsens erbjudande inom säkra, stabila IT-drifttjänster. Med bemannade, sammankopplade driftcentraler i Ulricehamn och Borås ökar Pulsen det geografiska avståndet mellan sina driftenheter, något som i sin tur höjer säkerheten och minskar sårbarheten vid eventuella tillbud.

– Frågan om driftsäkerhet är redan högt på agendan men kommer att bli en ännu mer betydelsefull faktor i företagens verksamheter. För oss handlar det om att tillhandahålla tjänster där kundernas IT-miljöer och verksamhetskritiska system är tillgängliga 24/7. Med den här satsningen tar vi nu ytterligare ett steg mot att erbjuda driftsäkerhet i framkant av utvecklingen, kommenterar Pulsens koncernchef Jonus Bartholdson.

– Nu kan vi tillhandahålla en ännu högre redundans där flera mils geografisk åtskildhet och bemannade driftenheter bidrar till att vi kan erbjuda tjänster och en infrastruktur som matchar också de hårdaste kraven på tillförlitliga och tillgängliga IT-miljöer. Det här gör också att vi särskiljer oss från mindre aktörer som ofta har svårt att göra de investeringar som krävs för att uppnå den här graden av säkerhet. Här vill vi ta en ännu tydligare position som en långsiktig, stabil driftpartner, säger Martin Hogmalm, vd på Pulsen Production.

Digital motorväg mellan Borås och Ulricehamn

– Datacentralerna är åtskilda men samtidigt sammankopplade på ett sådant vis att vi nu skapat en digital motorväg mellan Borås och Ulricehamn. Det ger i sin tur en ökad säkerhet för våra kunder i hela landet. Även om en av driftenheterna skulle drabbas av störningar kan kunderna vara säkra på att alltid ha tillgång till sina IT-system, avslutar Martin Hogmalm, vd på Pulsen Production.

För mer information kontakta:

Martin Hogmalm, vd Pulsen Production AB

E-post: martin.hogmalm@pulsen.se