Qliks nya molnplattform är nu tillgänglig för webbaserad visuell analys

Qliks nya molnerbjudande för företag, som introducerades för marknaden i samband med Qliks årliga kund- och partnerevent Qonnections, är nu tillgängligt. Qlik Sense® Cloud Business är en SaaS-baserad analyslösning.

Genom att erbjuda en flexibel och prenumerationsbaserad molnlösning sänker Qlik insteget för nya användare då man kan komma igång direkt utan installationer och utan några investeringskostnader, oberoende av plats, dator, padda eller telefon.

– Företag blir alltmer utspridda, med anställda som arbetar i olika regioner och miljöer. Möjligheten att få en enhetlig upplevelse, oberoende av var du är eller hur du önskar arbeta, gör det enklare för team att arbeta ihop, snabbt och sömlöst. Nya behov driver på utvecklingen och allt fler företag och organisationer byter till mikrotjänsteplattformar avsedda för molnet, även Qlik, säger Anthony Deighton, CTO and SVP of Products, Qlik.

– Vi etablerade användardriven självbetjänings-BI och nu fortsätter vi med att utveckla en skalbar molnplattform som företag kan använda som hjärtat i sin analysstrategi, fortsätter Anthony Deighton.

Qlik Sense Cloud Business innehåller ett flertal styrningsfunktioner som underlättar för analysapplikationer inom en grupp, exempelvis:

• Samarbetsytor för grupper, som gör det möjligt för användare att gemensamt skapa och redigera innehåll och applikationer, för att förbättra samarbeten, utan att flexibiliteten försämras.
  • Grupplagring för data, alla användare i en grupp kan spara data som innehåller återanvändbara och konsekventa definitioner. Detta verkar för ett effektivt sätt att snabba upp processen i skapandet av nya applikationer och vid uppdateringar i takt med att behoven förändras. Användarnas möjligheter stärks därigenom för att kunna fatta mer korrekta och snabbare beslut baserat på vunna insikter.
  • Gruppnätverk, möjliggör en enkel hantering av delade nätverk. Användare kan ges tillgång baserat på exempelvis grupptillhörighet eller profil, vilket ger kontroll över vilka användare eller avdelningar som har tillgång till vilka applikationer

Qliks molnbaserade modell ger organisationer möjligheten att addera nya användare och applikationer i takt med att kraven förändras, på så sätt möts både nuvarande och framtida behov. Qlik förvaltar uppgraderingar och infrastrukturen av Qlik Sense Cloud Business så att lösningen följer och uppfyller branschens säkerhetspraxis och standarder.

Pris och tillgänglighet
Över 100 000 användare visualiserar data med Qlik Sense® Cloud. Qlik Sense Cloud Business är nu tillgängligt för ca 250 kr per användare och månad. För mer information, besök: http://qlik.com/cloud.

• qliksense
  • qlik