Radonova drar igång mätsäsongen med kickoff i norra Spanien

Radonova drar igång mätsäsongen med kickoff i norra Spanien

I månadsskiftet augusti/september samlade Radonova sitt globala team vid den spanska atlantkusten. Det blev några soliga och intensiva dagar i och omkring Santander med kunskapsutbyte, studiebesök och lagbygge.

– Det har varit fantastiskt lärorikt att samla hela vårt team på det här viset. Tillsammans har vi kunnat blicka framåt och planera för den kommande radonmätningssäsongen. Men vi har också summerat det gångna året och delat erfarenheter med varandra. De senaste 12 månaderna har förmodligen varit de mest intensiva sedan Radonova startades i mitten på 80-talet. Det gör att det känns särskilt viktigt att få hämta andan och reflektera tillsammans, säger Radonova Laboratories vd Karl Nilsson.

Förvärv och rekryteringar matchar ökad efterfrågan
– Under det gångna året har vi förvärvat verksamheter och instrument som gjort vårt erbjudande och vår produktportfölj ännu starkare. För att möta en ökad efterfrågan på våra tjänster har vi också rekryterat flera nya, drivna och kunniga medarbetare. Det gör att vi kan matchaen utveckling där allt fler länder sätter radonfrågan högt på agendan. Blickar vi tillbaka slog vi också ett nytt rekord i maj månad. Då analyserade Radonova över 30 000 detektorer på en vecka. Det ger självklart mersmak när vi nu går mot en ny mätsäsong, säger Karl Nilsson.

Samling kring ett gemensamt mål
Samtidigt som Radonovas verksamhet till stor del bygger på och kretsar kring teknik, analys, support och processer kommer arbetet alltid ner till att så få människor som möjligt ska drabbas av lungcancer orsakad av radon.

– Under vår kickoff var det fantastiskt att se kollegornas engagemang i den övergripande frågan om människors hälsa. När man så konkret kan bidra till att minska antalet människor som drabbas av en svår sjukdom blir det givetvis en stark drivkraft och något som svetsar samman våra medarbetare, fortsätter Karl Nilsson.

Studiebesök på programmet
Som en del av Radonovas kickoff ingick ett besök på Facultad de Medicina och Laruc som leds av professor Luis S. Quindos. Professor Quindos är en pionjär inom spansk radonmätning och en av grundarna av European Radon Association (ERA). Radonovas medarbetare fick en intressant rundtur i laboratoriet där man också fick lära sig mer om de utmaningar och frågor som präglar arbetet med radonmätning i Spanien.

För mer information om radon och radonmätningar besök www.radonova.se.