Kunder som registrerar sina uppgifter via webbapplikationen Mina sidor får alltid kortast möjliga analystid.

Bråda dagar i radonlabbet – nära 30 000 analyserade detektorer på en vecka

Maj månad innebär som alltid en säsongstopp för Radonova. I år slog världens ledande radonlaboratorium rekord i antal rapporterade detektorer på en vecka. Oscar Wännerud är ansvarig för Radonovas laboratorium och kommenterar högsäsongen:

– I slutet av mätsäsongen går vi in i vår mest intensiva fas när det gäller inkommande leveranser av radondetektorer. Många väntar gärna in i det sista och avslutar sin mätning i slutet av april vilket resulterar i en topp av inkommande detektorer. Vi toppade i vecka 20 då vi analyserade sammanlagt 29 626 detektorer. Det är ett historiskt rekord för Radonova och ännu ett kvitto på att vi är världsledande inom radonmätning och analys.

Ökad digitalisering ger fortsatt snabba analyssvar
– Den stora utmaningen under den här delen av säsongen är att hålla nere analystiden. Jag tycker överlag att vi lyckas bra med det även när det är högtryck i laboratoriet. Samtidigt är tipset till kunderna att registrera sina uppgifter via Mina sidor, då får man alltid kortast möjliga analystid.

– Förutom engagerad och kompetent personal med lång erfarenhet av radonbranschen är en ökad digitalisering och automatisering de viktigaste byggstenarna när vi skalar upp verksamheten med bibehållen kvalitet.

– Det handlar också om att våga utveckla och ibland ifrågasätta inarbetade rutiner. Det går för det mesta att hitta arbetsmoment och processer som kan gå ännu smidigare.

Ny lagstiftning bidrar
Sedan den nya Strålskyddslagen började gälla i juni 2018 har landets arbetsgivare ansvar för att kontrollera radonhalten på våra arbetsplatser.

– Vi har sett en tydlig ökning där företag vill och måste mäta radon i arbetsmiljön. Den nya lagstiftningen har utan tvekan bidragit till att vi får analysera fler detektorer. Med tanke på de hälsorisker som förhöjda radonhalter medför känns det bra att vara en del av en utveckling där färre människor utsätts för förhöjda radonhalter. Budskapet är också att det är enkelt att mäta radon, både för privatpersoner och arbetsgivare. Vår kundtjänst guidar gärna den som har frågor eller är osäker.

Läs mer om radon och dess risker här»