Studier för att förstå orsaken till mitokondriella sjukdomar

Ragnar Söderbergs stiftelse presenterar de sex utvalda Ragnar Söderbergforskare i medicin 2013. Anna Wredenberg, Karolinska Institutet, studerar mitokondrien och dess reglering för att försöka förstå orsaken till mitokondriella sjukdomar. Idag finns det inte några behandlingar för dessa sjukdomar, därför är forskningen särskilt viktig. Läs mer och se den 3 minuter långa filmen om Wredenbergs forskning!

Om Anna Wredenbergs forskning
Mitokondrierna är cellens kraftverk, eftersom majoriteten av cellens energi kommer ifrån det mitokondriella nätverket. Detta nätverk är dynamiskt och ändrar kontinuerligt form för att anpassa sig till cellens behov. Mitokondriella sjukdomar orsakas av genetiska förändringar i våra arvsanlag vilket kan resultera i mycket varierande symptom. Idag finns inte några behandlingar för de mitokondriella sjukdomarna, därför är det av stor vikt att studera mitokondrien och dess reglering för att förstå orsaken till sjukdomarna.

Detta forskningsprojekt använder bananflugan som modellsystem. Studier av grundläggande mitokondriella funktioner i bananfluga kan användas för att illustrera hur mitokondrien fungerar hos människor eftersom systemet är i det närmaste identiskt i däggdjur och fluga.

Studien återskapar specifika mutationer som leder till störd mitokondriefunktion i bananfluga och studerar de bakomliggande sjukdomsprocesserna i ett komplett fysiologiskt system. Dessa specifika mutationer kan även användas i screeningexperiment av olika substanser med potential för behandling av patienter. Studien kommer att öka kunskapen om hur mitokondriell funktion regleras samt hur mitokondriell dysfunktion orsakar sjukdom.

Mer om Anna Wredenberg
Vad gör du på din fritid?
Jag tycker om att träna, gärna utomhus, då oftast löpning och sportklättring. Jag har sprungit Stockholm marathon och vill gärna göra det igen men tiden räcker helt enkelt inte till för träning just nu.

Om jag inte skulle vara en forskare skulle jag...
... Vara läkare på bergsbestigningsexpeditioner. När jag var lite ville jag alltid bli en bergsbestigare, så om jag inte vore forskare skulle jag kanske kombinera min utbildning med mitt intresse och förmodligen landa i att vara läkare under bergsbestigningsexpeditioner.