Ragnar Söderbergforskare i medicin 2013

Det är ett privilegium för Ragnar Söderbergs stiftelse att få medverka i en process som bereder vägen för banbrytande forskning, säger stiftelsens vd Kjell Blückert.

Ännu yngre forskare
Anslagets långsiktighet ger forskarna en stabil plattform och möjligheten att helhjärtat fokusera på sin forskning istället för att ägna en stor del av sin tid åt att jaga finansiering. För att ge yngre forskare möjlighet att ännu snabbare komma igång med sina projekt och expandera sina forskargrupper har stiftelsen i år vänt sig till något yngre forskare än förra året. Denna grupp forskare har för närvarande inte lika många finansieringsmöjligheter.

En urvalsprocess i många led
Alla som varit behöriga har haft möjlighet att ansöka utan nomineringsförfarande från universiteten. Vår urvalsprocess har skett i många led. En grupp sakkunniga professorer har först arbetat individuellt – anonymt och oberoende av varandra – med att prioritera en toppgrupp av 24 sökande. Gruppen har sedan, med professor Carl-Henrik Heldin som ordförande, efter noggranna bedömningar, referenstagningar och möten valt ut en toppgrupp som kallats till en intervju med sakkunniga och stiftelsens styrelse. Slutligen har stiftelsen valt ut sex unga forskare. De som kan titulera sig Ragnar Söderbergforskare i medicin 2013 är:

Johan Flygare, Lunds universitet
Malin Lagerström, Uppsala universitet
Fredrik Lanner, Karolinska Institutet
Anders Rosengren, Lunds universitet
Fredrik Swartling, Uppsala universitet
Anna Wredenberg, Karolinska Institutet

Läs mer om utlysningende utvalda forskarna och deras forskning på stiftelsens webbsida