Uthyrning är hållbart. Förutom att du får mer resurser över till annat bidrar du till att minska miljöbelastningen, eftersom fler användare delar på samma utrustning, säger Jonas Söderkvist, vd Ramirent.

Där byggbransch och delningsekonomi möts

Inom den industriella sektorn möter många företag samma utmaning – utrustningen de äger står ofta och samlar damm i lagerhallar och bara en bråkdel används på ett produktivt sätt. Stora resurser äts upp av inköp, förvaring och underhållning. Pengar som du troligtvis hellre skulle lägga på andra investeringar.

Om du inte använder produkten hela tiden – köp den inte, hyr den istället. Hos oss har vi delat med oss av vår utrustning sedan 1955. Förutom att det ger mer effektiva lösningar och tydliga kostnadsbesparingar är det en mer hållbar affär att hyra än att köpa.

Uthyrning handlar om att dela resurser och kunskap
Under de senaste tio åren har delningsekonomin även blivit relevant för privatpersoner. Det har vuxit fram ur en vilja och ett behov av att spara pengar, tid och miljö. Om du hört talas om Uber eller Airbnb har du troligtvis redan en god uppfattning om vad delningsekonomi är. Varför köpa en egen bil när du enkelt kan låna någon annans – och samtidigt få skjuts dit du ska?

Det är lätt att se hur samma logik också fungerar för konstruktions- och tillverkningsindustrin. Syftet med maskinuthyrning är att undvika slöseri med både tid och pengar. Låt oss säga att ditt företag är redo att expandera en befintlig byggnad med en ny flygel. Även om det kan verka som ett enkelt projekt finns det flera saker att ta hänsyn till – allt från byggnadsställningar, lyftanordningar, säkerhetsselar till väderskydd och mycket mer.

Naturligtvis är det möjligt att ordna allt detta på egen hand och avsluta projektet framgångsrikt, men vad händer sen? När du gått igenom en massa besvär med att skaffa allt du behöver och bygget är klart hamnar utrustningen i en dyr lagerhall, där den får stå och samla damm.

Men det finns ytterligare aspekter. Att hyra hos oss handlar om mer än att kunna nyttja en fysisk produkt, det innebär också att få tillgång till vår kunskap och kompetens. När du hyr utrustning från Ramirent hjälper vi dig med hur du skapar en säker och effektiv arbetsplats. Tack vare vår långa erfarenhet kan vi hjälpa till att planera logistiken så att varje del av projektet rör sig framåt smidigt.

Mot ett mer hållbart och samarbetsvilligt samhälle
Uthyrning är hållbart. Förutom att du får mer resurser över till annat bidrar du till att minska miljöbelastningen, eftersom fler användare delar på samma utrustning. När vi utbildar våra kunder i effektiv användning av utrustning och korrekt hantering av kemikalier minskar vi utsläppen. Det är också säkrare för personalen på plats.

Vissa kanske ser delningsekonomi som en utmaning, eller till och med som ett hot, mot stora etablerade företag. Vi på Ramirent ser det som en fantastisk möjlighet att lära av varandra, och göra branschen ännu bättre.

Ramirent har en omfattande portfölj av utrustning, lösningar och värdefulla kunskaper som möter behoven av konstruktion i både stora och små projekt, och naturligtvis allt däremellan. Dessa resurser har samlats under många år genom aktiv, framåtsyftande utveckling och vi är mer än glada över att kunna dela dem med dig. Genom att hyra får du alltid tag på den senaste tekniken utan att behöva uppdatera din egen utrustning med några års mellanrum.

Så fokusera på din kärnverksamhet och låt oss tänka på utrustningen.

Jonas Söderkvist, vd Ramirent