Uttalande från VD Erik Bengtsson angående covid-19: ”Inget är viktigare än våra medarbetares och kunders säkerhet”

Nyhet -

Coronavirusets spridning påverkar i stort sett alla branscher, även vår. På Ramirent, med verksamhet i nio länder i Europa, har flera beredskapsåtgärder vidtagits. Vi utgår från myndigheternas rekommendationer och direktiv i respektive verksamhetsland och följer utvecklingen väldigt noga. I Sverige håller vi öppet som vanligt, med anpassningar efter rådande läge.

Vår beredskap är fortsatt hög för att kunna ställa om ännu mer om det skulle behövas. Vi har tydliga riktlinjer och rutiner för ledningens löpande riskbedömningar då förutsättningarna ändras dag för dag.

Ramirent som företag och jag som VD har ett ansvar gentemot våra medarbetare, kunder och partners. Deras hälsa och säkerhet är vår högsta prioritet.

Urval av åtgärder Ramirent Sverige har vidtagit sedan utbrottet av covid-19

• De medarbetare vars arbetsuppgifter tillåter det, arbetar hemifrån för att minimera exponering och folksamlingar.
  • Möten hålls digitalt (inkl. interna-, kund- och leverantörsmöten).
  • Inrikes och utrikes tjänsteresor ska undvikas.
  • Omedelbar karantän vid symptom eller resor/besök till länder med förhöjd risk
  • Samtliga fysiska utbildningar ställs in tills vidare.
  • Om medarbetare har varit i drabbade områden, eller upplever symptom som anges för coronaviruset, ska chef meddelas.
  • De som besöker Ramirent uppmanas att hålla avstånd till varandra, tvätta händerna med varmt vatten och tvål samt använda utställd handsprit.
  • Nya städrutiner säkerställer att det städas ännu mera strukturerat på våra enheter, för att i möjligaste mån minska eventuell smittspridning.

Jag vill också rikta ett stort tack till alla medarbetare som under de här extraordinära omständigheterna har visat på ett mycket gott omdöme och kommit med kloka inspel.

Erik Bengtsson, VD Ramirent Sverige