​Nysläppt gratistjänst hjälper entreprenörer

Att hålla sin aktiebok ständigt uppdaterad enligt lagen upplevs av många som krångligt. För att hjälpa nystartade företag har nu en gratistjänst släppts för att hantera aktieboken online. Det är Nordiska Värdepappersregistret (NVR) som lanserat denna gratistjänst.

- Vi kände att vi ville hjälpa alla nystartade företag att redan från början landa rätt med sina aktieböcker. Det är annars lätt hänt att man ser det mer som en formalia som glöms bort till förmån för jobbet att hitta de första kunderna, berättar Henrik Kristensen på NVR. För, det är allt annat än en trivial formalia att föra sin aktiebok. Bland Aktiebolagslagens alla olika regler är det bara ett fåtal som kan leda till fängelse om man inte följer dem, och en av dessa är just en misskött aktiebok. I aktieboken bokförs samtliga aktier. Efter ett antal transaktioner, ägarbyten och kanske en eller annan emission blir det lätt en komplex hantering. Dessutom måste alla transaktioner kunna följas bakåt i tiden för att aktieboken ska vara godkänd.

Gratistjänsten www.gratisaktiebok.se förenklar detta betydligt då man själv slipper hantera excelfiler och komplicerade mallar. Det är ett både användarvänligt och modernt sätt att hantera sin aktiebok i molnet, och dessutom säkras alla data via dagliga backuper och SSL.

Sidan GratisAktiebok.se ägs och drivs av Nordiska Värdepappersregistret

• Ekonomi, finans

Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline- verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag.