Renault Försäkring tipsar: 1 december är det dags att byta till vinterdäck

Lördagen den 1 december ska man enligt lag ha bytt till vinterdäck om det är vinterväglag ute. Vinterväglag innebär att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Att köra utan vinterdäck är inte bara en trafikfara, utan kan även leda till höga böter.

Redan vid den första halkan eller då temperaturen sjunker under +5 grader saknar sommardäcken de egenskaper som krävs för att minimera trafikolyckor.

Senast den första december måste alla bilägare som har en personbil av klass I och klass II med totalvikt på högst 3,5 ton ha bytt till vinterdäck. Vinterdäcken måste sedan sitta på till och med den 31 mars vid vinterväglag.

Tips när du byter till vinterdäck

- Mönsterdjupet på däcken ska vara minst 3 mm för ovan nämnda fordon mellan den 1 december och den 31 mars. Vinterdäck kan antingen vara dubbade däck eller odubbade friktionsdäck som är särskilt framtagna för vinterkörning. De ska vara märkta med ett M och ett S, vilket står för Mud and Snow. Det finns dock däck som är märkta med M och S utan att vara vinterdäck, så var därför noga med att fråga din Renaulthandlare om vad som gäller för däcken du köper.

- Olika vinterdäck har olika bra väggrepp. En fördel är att placera de bästa däcken längst bak på bilen för att undvika att få sladd. För att öka livslängden och behålla prestandan är det viktigt att däcken förvaras i svala, torra och rena utrymmen.

- Det är tillåtet att använda vinterdäck från den 1 oktober till och med den 15 april. Det är dock en fördel om man byter till sommardäck så fort som möjligt efter den 31 mars eftersom vinterdäck ger sämre grepp och bromssträcka vid sommarväglag och dessutom ger högre bränsleförbrukning.

- Sist men in minst: kör försiktigt!

Om Renault Försäkring
Renault Försäkring är det enda bolag som enbart försäkrar Renaultbilar. Det innebär att vi är experter på Renault och lägger all vår tid på att göra bilägandet så bekvämt och tryggt som möjligt för dem som kör Renault. Bland annat är vi ensamma om att garanterar reparation med Renault Originaldelar hos en av oss auktoriserad Renaultverkstad. Vi finns representerade på 350 serviceställen i Norden. Renault Försäkring är ett samarbete mellan Renault Nordic AB och If Skadeförsäkring AB (publ).

• Biltrafik

• bilar