Viltolyckorna ökar – så skyddar du dig

Förra året skedde närmare 47 000 viltolyckor i Sverige. Renault Försäkring vill minska olyckorna i trafiken och delar med sig av tips om hur du undviker viltolyckor, samt vad du gör om olyckan är framme.

Vid den här tiden av året är risken för att råka ut för en viltolycka extra stor. Under vintern söker sig nämligen djuren till plogade vägar där de lättare kan ta sig fram. Vintermörkret gör det dessutom extra svårt att upptäcka djuren på vägarna.

Tyvärr är det inte bara älgar, renar och vildsvin som skadas i viltolyckor. Även många människor råkar illa ut. Flest olyckor sker i Södra Sverige – och inte i den norra delen av landet, som många kanske tror.  Anledningen är att många viltolyckor är kollisioner med rådjur och vildsvin, och med andra ord äger rum längre ner i landet.

Varje år sker ca 45 000 viltolyckor i Sverige och de senaste åren har siffrorna ökat. Enligt Nationella Viltolycksrådet rapporterades 46 928 viltolyckor under 2012. Året dessförinnan låg siffran på 40 951 viltolyckor.

Råd för att undvika viltolyckor:

• Anpassa hastigheten efter väglaget. Tänk på att vilda djur rör sig extra mycket i gryning och skymning och att sikten försämras vid dålig väderlek.
  • Se inte bara på vägen, utan även terrängen runt omkring
  • Tänk på att en del djur är flockdjur – kommer det ett djur på vägen kan det komma fler.
  • Respektera varningsskyltarna för vilda djur.
  • Ladda ner appen Viltolycka (Nationella Viltolycksrådets mobilapp). Här går det att se om det skett några olyckor i området tidigare. Om det inträffar en olycka och föraren måste kalla efter hjälp, så går det även att få fram den exakta positionen för platsen via appen.

Att tänka på om du råkar ut för en viltolycka:

• Skadar du ett djur eller hittar du ett trafikskadat djur – ring 112 och gör en polisanmälan.
  • Har djuret dött och ligger vid sidan av vägen – kontakta polisen snarast på 114 14.
  • Gå inte fram till djuret. Är det skadat kan det bli stressat och istället gå till attack.
  • Varna andra genom att sätta ut en varningstriangel
  • Du är även skyldig att märka ut platsen för sammanstötningen så att eftersöksjägare lättare kan hitta den. På Nationella Viltolycksrådets hemsida www.viltolycka.se kan du beställa markeringsremsa. Det går även bra att märka ut med ex. en färgad platspåse.

Anna Johansson, Marknadsförare Renault Försäkring

• viltolyckor