Björn Eriksson föreslås bli ny ordförande

Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas valberedningar föreslår Björn Eriksson till ordförande i riksidrottsstyrelsen (RS) och förbundsstyrelsen (FS).Här följer valberedningarnas egna motivering.

Valberedningarna föreslår Björn Eriksson främst för att han bäst motsvarar den kravprofil som utarbetats och diskuterats med SF. Han har gedigen erfarenhet från strategiskt arbete i samhällslivet och inom idrottsrörelsen. Han har varit ordförande i två SF och har goda referenser från dessa uppdrag. Han har också erfarenhet från arbete i RS de senaste åren. Han är starkt motiverad för uppdraget och bedöms kunna bilda opinion i idrottens viktiga frågor.

Ledamöter i RS och FS.

Valberedningarna har intervjuat alla kandidater som föreslagits till nyval och även haft samtal med de i FS och RS som står för omval eller ställt sina platser till förfogande. Bedömningar av kandidaterna har gjorts utifrån kravprofiler som valberedningarna tagit fram. Vårt gemensamma fokus har varit att sätta samman det lag som, tillsammans med ordföranden, har de nödvändiga förutsättningarna att fortsätta stärka, driva och utveckla idrottsrörelsens viktiga frågor. Vårt förslag är en avvägning mellan behovet av kontinuitet och förnyelse, åldersspridning, personligheter, kompetenser och erfarenheter.

Vi har valt att föreslå en majoritet av tidigare ledamöter. Det finns flera skäl till det. Vi menar att erfarenhet från styrelsearbetet i RS och FS är av stor betydelse. Framför allt i den unika situationen med val av ny ordförande och personunion. Samtidigt har vi gjort bedömningen att det behövs en viss förnyelse för att styrelsearbetet hela tiden ska utvecklas.

RF och SISU valberedningar är eniga om att – mot bakgrund av ovanstående - föreslå följande personer som styrelseledamöter:

Susanne Erlandsson, Omval RS, nyval FS, två år

Suzanne Lundwall, Omval RS, nyval FS , två år

Anita Edlund, Omval RS, nyval FS, två år

Anna Iwarsson, Nyval RS, nyval FS, fyra år

Lotta Kellander, Nyval RS, omval FS, fyra år

Stefan Bessman, Omval RS, nyval FS, två år

Ola Lundberg, Nyval RS, omval FS, två år

Tommy Ohlström, Omval RS, nyval FS, fyra år

Tomas Eriksson, Nyval RS, nyval FS, fyra år

Håkan Leeman, Nyval RS, nyval FS, fyra år

Val sker vid Riksidrottsmötet i Helsingborg den 31 maj.

• rksidrottsmötet
  • björn eriksson