SM-veckan vinter 2012 till Östersund

Idrottsfesten SM-veckan fortsätter vintern 2012 till Östersund. De tar över stafettpinnen från Sundsvall, som nu är mitt i SM-veckan som de arrangerar för andra gången.

Succén SM-veckan växer för varje år. När den första SM-veckan arrangerades vintern 2009 i Sundsvall var det 5 idrotter som skulle som kora sina mästare, nu är det 14 idrotter och 66 nya svenska mästare som ska utses.

- Östersund är en väldigt bra vinterstad för idrott och har stora möjligheter att arrangera en bra SM-vecka.  Vi vet att det finns en stor bredd av föreningar som representerar olika idrotter. Östersund har också under lång tid visat stort intresse för att vilja bidra till svensk idrotts utveckling, bland annat genom sina insatser med Nationellt Vintersportcentrum, säger Erik Strand, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Östersund har arrangerat bland annat VM och flera världscuper i skidskytte.

- Vi har alla förutsättningar att arrangera stora vintersportevenemang. Vi har de anläggningar, den erfarenhet och det engagemang som krävs. Det känns därför helt naturligt att vi ska vara värd för SM-veckan nästa vinter, och det ska bli väldigt roligt, säger Karin Thomasson, kultur- och fritidsnämndens ordförande, Östersunds kommun.

Under vecka 4 kommer Östersund fyllas med idrottsstjärnor från många olika idrotter, stora som små. Östersunds skidlöpareklubb har skickat in en intresseanmälan till Skidförbundet om att arrangera skid-sm och fått positiva signaler. Beslut tas på Skidförbundets styrelsemöte.

- Vi östersundare älskar vintern. Och det gäller inte bara elitidrottare, det gäller oss alla. Det är många som dragit sitt strå till stacken för att utveckla Östersund till en riktig vinterstad! Vi har en skidstadion i världsklass för skidskytte och längdskidor. Vi tillverkar och lagrar snö så att vi kan garantera preparerade skidspår redan i november. Vi har även befintliga idrottsanläggningar som passar för SM-tävlingar i många olika idrottsgrenar, säger Karin Thomasson.

SM-veckan är ett evenemang som utvecklas mer och mer och många kommuner har visat intresse för om att arrangera SM-veckan.

- Vi är precis i slutfasen att besluta ort för vinterveckan 2013. Det kommer troligen vara klart inom några veckor.  Under slutet av februari kommer vi gå ut med en inbjudan till kommunerna då vi söker värdstad för sommar 2013 och 2014, säger Erik Strand.

SM-veckan är ett samarbete mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television. SM-veckan finns i vinter- och sommarupplaga.  SM-veckan sommar 2011 arrangeras i Halmstad vecka 26. Sommar 2012 blir det ingen SM-vecka på grund av OS i London.

För mer information kontakta:

Erik Strand
Generalsekreterare, Riksidrottsförbundet

Camilla Hagman
Marknadschef,  Riksidrottsförbundet
070- 666 62 25

Karin Thomasson
Kultur- och fritidnämndens ordförande, Östersunds kommun

Sylvia Nord
Informatör, Östersunds Kommun