EU stödjer svensk energipolitisk satsning på LignoBoost

Europeiska kommissionen ger Sverige rätt att bevilja 90 miljoner kronor till utveckling av en LignoBoost-anläggning vid ett svenskt massabruk. Med LignoBoost blir det möjligt för bruket att ersätta det fossila bränslet i mesaugnen med lignin, vilket minskar oljeberoendet och utsläppen av koldioxid. Kommissionen bedömer att satsningen även kommer att medföra stora externa fördelar, särskilt i form av kunskap och förbättrat miljöskydd.

– Det är med stor glädje som vi kan konstatera att EU förstår vikten av en industriell demonstrationsanläggning som kan demonstrera en avgörande pusselbit i visionen att vidareutveckla moderna sulfatmassabruk till Bioraffinaderier. Att det finansiella stödet från Energimyndigheten har gillats av EU är en god drivkraft för att LignoBoost-processen ska bli verklighet. EU-kommissionens beslut att godkänna det svenska stödet kommer förhoppningsvis att på sikt befria massabruken från beroendet av fossil olja och ge dem en ny produkt att nyttja som ett högvärdigt biobränsle eller som biobaserad råvara för kemikalier och material säger Per Tomani, Innventia.

LignoBoost-processen bygger i grunden på ett forskningssamarbete mellan Innventia och Chalmers, som utvecklat en process för uttag av högkvalitativt lignin från sulfatmassabruk. Forskningsarbete med processen samt användningen av ligninet som biobränsle har drivits under flera år av Innventia med stöd av främst Energimyndigheten, Södra Cell, Stora Enso, Metso, Nordic Paper och Fortum Värme. Processen ger möjligheter till kapacitetsökning till lägre kostnad än utbyggnad av en ”trång” sodapanna. Lönsamheten förbättras ytterligare om ligninet kan utnyttjas som ersättning för fossil eldningsolja i till exempel massabrukens mesaugnar eller som råvara för produktion av ännu mer värdefulla produkter som till exempel kolfiber. I maj 2008 sålde Innventia LignoBoost till det internationella teknikföretaget Metso och därmed ökades möjligheterna till vidare kommersialisering och förverkligande i industriella anläggningar.

I juli 2010 beviljade Energimyndigheten stöd till en demonstrationsanläggning vid Södra Cells massabruk i Mörrum. Europeiska kommissionen har nu slagit fast att projektet är förenligt med EU:s rambestämmelser för statligt stöd till forskning, utveckling och innovation.

– Projektet ligger helt i linje med de mål rörande forskning och utveckling, klimatförändringar och energi som EU har stakat ut för 2020, sade Joaquín Almunia, kommissionens vice ordförande med ansvar för konkurrensfrågor.

– Detta projekt gör det möjligt att omvandla en massafabrik till ett verkligt bioraffinaderi utan otillbörlig snedvridning av konkurrensen. Fossila bränslen kommer att ersättas av en ny förnybar energikälla, vilket bidrar till målen för Europa 2020-strategin på FoU-, klimat- och energiområdet.

För mer information om LignoBoost:

Per Tomani, Innventia AB
tel 08-676 7281, per.tomani@innventia.com

www.innventia.com/lignoboost

• Vetenskap, teknik

• bioraffinaderi
  • biobränsle
  • kolfiber
  • klimat
  • energi
  • bioekonomi
  • innventia

INNVENTIA AB är ett FoU-företag med världsledande ställning inom områden som massa, papper, grafiska produkter, förpackningar och bioraffinaderiverksamhet. Vi genererar och förädlar forskningsresultat till innovativa produkter och processer. Med vetenskapligt baserad kunskap som utgångspunkt bidrar vi som innovationspartner till våra kunders värdeskapande. Koncernen har 270 anställda lokaliserade i Stockholm, Bäckhammar, Trondheim och London. Läs mer på www.innventia.com.