Självrengörande servis i cellulosa nominerad till designpris

Innventia och Tomorrow Machine har nominerats till INDEX: Award 2015 i kategorin Home-Sustainable Living för The Self-Cleaning Cellulose Dinnerware. Demonstratorn är gjord i ett nytt biologiskt nedbrytbart material. I framtiden kommer det att bli möjligt att göra ytan superhydrofobisk på ett säkert sätt och därmed få en servis som inte behöver diskas efter användning.

The Self-Cleaning Cellulose Dinnerware demonstrerar ett nytt material helt och hållet tillverkat av cellulosa. Genom att använda värme och tryck kan massan varmpressas med vatten och bilda komplexa 3D-former. Processen gör materialet styvare, mer vattentåligt och när man knackar materialet mot en hård yta ger det ifrån sig ett "ljud" så att det upplevs som ett cellulosamaterial av hög kvalitet som är biologiskt nedbrytbart. Denna kombination av egenskaper är så lockande att det kanske kommer att bli möjligt att ersätta porslinet som används idag. I framtiden kommer det att vara möjligt att säkert göra ytan superhydrofobisk vilket skulle ge ett porslin som inte behöver diskas efter användning.

– I dessa demonstratorer var tallriken och skålen behandlade med en kommersiellt tillgänglig superhydrofobisk spray, men i framtiden kan cellulosaytan modifieras på en strukturell eller molekylär nivå för den egenskapen och även andra, säger Hjalmar Granberg som är forskare vid Innventia.

Innventia och Tomorrow Machine utvecklade demonstratorn med inspiration av Skogsindustriernas Ekoportal2035. Där presenteras en spännande framtidsbild med skogsbaserade förnybara material i centrum. Ekoportal2035 belyser möjligheterna men för att produktidéerna ska kunna realiseras krävs omfattande och långsiktig forskning, utveckling och demonstration.

Det här är inte första gången Innventia och Tomorrow Machine nomineras till ett designpris. 2013 vann de både den internationella utmärkelsen The Dieline Sustainable Packaging Award och Plastovationer i kategorin Bio för demonstratorn “Sustainable Expanding Bowl”.

– På Innventia tycker vi att demonstratorer är ett utmärkt sätt att visualisera forskningsresultat. När det gäller utveckling av nya material kan demonstratorerna också hjälpa betraktaren att upptäcka att ett material kan ha många olika uttryckssätt och därmed många användningsområden, konstaterar projektledaren Marie-Claude Béland.

INDEX: Award delas ut varannat år I Danmark. Designpriset är delat i fem kategorier: Body, Home, Work, Play & Learning och Community. Alla vinnare och finalister utses av The international INDEX: Award Jury enligt tre kriterier: Form, Impact och Context där hänsyn tas inte bara till utseendet på designen utan också dess förmåga att förbättra livet för användaren. www.award.designtoimprovelife.dk/