Med VX25-konverteringsassistent för artikellistor, fri tillgång till data och en intelligent konfigurator, förenklar Rittal övergången från TS 8 till nya golvskåpet VX25.

Nya VX25 golvskåpet från Rittal grundar för den smarta fabriken

Rittal, som är en världsledande leverantör av innovativ apparatskåpsteknologi, förbereder nu marknaden för den smarta fabriken. Med sitt nya stora golvskåp VX25 ger företaget tillgång till maximal datakvalitet som apparatskåpsbyggare kan använda för att öka produktiviteten.

Den automatiserade tillverkningen i den smarta fabriken, Industri 4.0, innebär att verkliga och digitala arbetsflöden slås samman för betydligt större effektivitet. Rittals nya stora golvskåp VX25 stöder apparatskåpsbyggare med komplett data av hög kvalitet för alla processer längs tillverkningens värdekedja - från elektrisk layout genom mekanisk design till tillverkning. Det ger stora tidsvinster.

Enkel match byta system
Golvskåpet VX25 är uppföljaren till Rittals marknadsledande TS 8 system. Det ger en rad fördelar som tagits fram efter ingående kundanalyser. Kunderna globalt får nu tillgång till webbaserade mjukvaruverktyg för en snabb och enkel konvertering till det nya golvskåpet.

– Kundanalyserna visade på 150 förbättringar som vi genomfört för att optimera systemet. Då vill vi ge kunderna möjlighet att direkt kunna dra nytta av det nya VX25-systemet, säger Per Magnusson, produktchef på Rittal Scandinavian ab.

Konvertera, välj och konfigurera
Med en omvandlingsassistent för artiklar www.rittal.com/vx25conversionhelp kan artikellistor snabbt konverteras, även listor från tidigare utförda projekt som apparatskåpsbyggaren vill kunna repetera.

Med den intelligenta VX25-konfiguratorn kan Rittal-skåp enkelt väljas och motsvarande tillbehör hittas för aktuella applikationer. Konstruktörerna får även stöd vid konvertering från TS 8-baserade 3D-skåplayouter till VX25 lösning i CAE-plattformen EPLAN Pro Panel. Konverteringen av TS 8-skåp och tillbehör till VX25-artiklar kan genom dessa konfiguratorer och hjälpmedel automatiseras.

Det webbaserade konfigurationssystemet Rittal Configuration System möjliggör enkel och felfri konfiguration, även utan tidigare CAD-kunskaper, av VX25 och de önskade installationskomponenterna. Verktyget tillåter konfigurering av både fristående skåp och skåprader baserade på VX25. Det kan även användas för att planera eventuell bearbetning av skåpen, där data för kapslingen direkt används i bearbetningsprocesserna.

Data för alla vanliga CAD-system
Enkel och gratis nedladdning av detaljerad, validerad CAD-data erbjuds i mer än 70 format, vilket möjliggör en flexibel överföring av data till alla vanliga CAD-system. EPLANs dataportal kan också användas för att ladda makron i VX25-systemet för mekatronisk teknik med CAE/CAD och för att generera 3D-kapslingslayout med EPLAN Pro Panel. Dessutom erbjuder Rittal data för VX25 för klassificering enligt eClass (Advanced) och ETIM.

Länkad webbutik
Slutligen, för att göra orderprocessen ännu enklare, kan konfigurerade objekt beställas direkt via den länkade webbutiken.

– Därmed förenklar vi för kommande tillverkning så mycket som vi kan, betonar Per Magnusson.