Pressvisning BACK. Allt ska bort!

Pressvisning BACK. Allt ska bort!

7.10.2014

Inbjudan till pressvisning måndagen den 3 november kl 11, följt av presslunch.

BACK. Allt ska bort!

Den svenska modedesignern Ann-Sofie Back är 2014 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris på 1 miljon SEK, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse

”BACK. Allt ska bort!” är en utställning av Ann-Sofie Back, delvis utformad som en konceptuell One pound shop, där specialtillverkade produkter med koppling till BACKs tidigare kollektioner kommer att finnas till försäljning. I shopen kan man till exempel inhandla toalettpapper, schampo, dildos, tändare, T-shirts, och den självlysande kondomen ”Fuck Back”.

En del av utställningen blir retrospektiv, där visas plagg ur tidigare kollektionen samt visningsfilmer.

”Inom en oöverskådlig framtid kommer BACK att öppna butik, denna kommer att behöva vara anpassad till verkligheten och utformas med kund och försäljning i fokus. Butiken på Röhsska är min drömbutik, den jag aldrig kommer kunna ha” säger Ann-Sofie Back.

Efter studier i mode vid Beckmans Designhögskola i Stockholm och Central St. Martins i London debuterade hon 2001 med huvudlinjen Ann-Sofie Back, för att sedan lansera BACK 2005. Ann-Sofie Back delar sedan 2009 sin tid mellan att vara kreativ chef för det egna företaget BACK och det H&M-ägda varumärket Cheap Monday.

Motivering Torsten och Wanja Söderbergs pris 2014:

Ann-Sofie Backs konstnärskap präglas av intuition och paradox. I en ständigt pågående kamp med det modesystem hon själv är en del av, har hon med obruten integritet utforskat vardagen och det socialt stereotypa. Med kontinuitet och bibehållen distans har hon med tiden fått belägg för hur man genom tron på en motståndets estetik skapar ett såväl kommersiellt som särpräglat mode.

Utställningen BACK. Allt ska bort! pågår 5 november 2014 till 11 januari 2015.

Vernissage sker onsdagen den 5 november kl 17.30, då Tom Hedqvist i närvaro av Ann-Sofie Back inviger utställningen.

Ackrediteringar för media:

Pressvisning måndagen den 3 november kl 11.00, i närvaro av Ann-Sofie Back, fil.dr.h.c. Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse och prisnämndens ordförande, museichef Tom Hedqvist, Röhsska museet.

För deltagande och möjlighet att delta i den efterföljande presslunchen svara senast torsdagen den 30 oktober, till mediaansvarig Birgitta Wåhlander.

Prisceremoni med möjlighet till fotografering tisdagen den 4 november. Från kl 16 serveras förfriskningar och kl 16.45 startar prisceremoni i Göteborgs universitets aula, Vasaparken, följd av en visning av utställningen på Röhsska museet.

Svar till mediaansvarig senast fredagen den 31 oktober.

Prisets syfte är att främja områdena design, mode och konsthantverk i Norden.

Prissumman är 1.000.000 SEK - vilket är världens största designpris; beslutat av en prisnämnd och utdelas årligen.

För ytterligare information kontakta mediaansvarig: Birgitta Wåhlander,

birgitta.wahlander@kultur.goteborg.se eller telefon +46 (0)31-368 31 53.