Bilar, mode och inredning på Röhsska museet

Bilar, mode och inredning på Röhsska museet

En vintageutställning om hur 1930- och 1960-talen inspirerar dagens trender och påverkar oss idag.

Exklusiva bilar visas tillsammans med mode och inredning. Med en trailer från filmen W.E. om Wallis Simpson, Madonnas senaste film, som fond visas objekt från museets samlingar.

På plats finns Volvoklassikern P1800, inlånad från Volvo museet, en svart sjusitsig Buick, serie 90 limited från 1938 samt en Volvo cabriolet PV655 från 1933, med blå/svart specialkaross från Karosseriaktiebolaget Norrmalm. De två senare har Röhsska fått låna av Tomas Söderberg, en välgörare till museet som även är ordförande i Vänföreningen och instiftare av Torsten och Wanja Söderbergs pris.

1900-talet är intressant i nutiden och begrepp som vintage och retro bekräftar det historiska intresset. De två perioderna, 30- och 60-tal är just nu högaktuella - ta som exempel teveserien Madmen!

Vernissage lördagen den 26 maj, kl 13, då fil.dr.h.c. Tomas Söderberg inviger utställningen. Utställningen pågår 26 maj - 9 september 2012.

Kort bilhistorik: Svart Buick serie 90, limited från 1938, sjusitsig. Orenoverad men i fint originalskick. Längd 5,75 meter, bredd 1,90 meter, vikt 2500 kg. Inköpt av Tomas Söderbergs far Torsten Söderberg tillverkningsåret.

Volvo cabriolet PV655 från 1933 med specialkaross från Karosseriaktiebolaget Norrmalm, Stockholm. Längd 4,70 meter, bredd 1,88 meter, vikt 1900 kg. Mörkblå och svart med ljus sufflett.

Byggd för fru Agnes Follin, Stockholm och Finspång. Fru Follins farbröder var de mycket kända konstkännarna och kulturpersonligheterna Thorsten och Carl G. Laurin.

Välkommen på pressvisning fredagen den 25 maj kl 11, då Tomas Söderberg och Ted Hesselbom presenterar Röhsskas sommarutställning.

Klicka på länken Pressbilden eller: http://www.designmuseum.se/press/bilar/press.htm