Den isländske grafiska formgivaren Hjalti Karlsson tilldelas Torsten och Wanja Söderbergs pris 2013

Röhsska museets prisnämnd för Torsten och Wanja Söderbergs pris, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse och Ragnar Söderbergs stiftelse har beslutat att tilldela Hjalti Karlsson årets pris om 1.000.000 SEK. Priset utdelas i samband med en högtidlighet i Göteborg den 4 november då även en utställning om pristagaren öppnar.

Sedan år 2000 är Hjalti Karlsson verksam genom karlssonwilker design studio i New York.

Hjalti Karlsson/karlssonwilker

Motivering Torsten och Wanja Söderbergs pris 2013:
Torsten och Wanja Söderbergs pris 2013 går till den isländske grafiska formgivaren Hjalti Karlsson.
Hjalti Karlssons breda ingång till typografi, grafisk form och visuell kommunikation vilar på tydlig humanistisk och konstnärlig grund. Hans verksamhet spänner från det intima småskaliga objektet till det omfattande profilprogrammets inkluderande kommunikation. Från tidningssidan till den rörliga grafiken, från pedagogisk utställningsform till den platsspecifika konstinstallationen –  Hjalti Karlssons samtida, visuella språk bär spår av såväl klassisk skolning som av isländsk berättartradition.

Priset instiftades 1992 av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser till minne av makarna Söderberg. Torsten och Wanja Söderbergs pris utdelades första gången 1994 på Torsten Söderbergs 100-årsdag.

Torsten Söderbergs Stiftelse och Ragnar Söderbergs stiftelse

Prissumman är 1.000.000 SEK. Bland de designpriser där pristagaren väljs av en prisnämnd och priset utdelas årligen utgör Torsten och Wanja Söderberg det största priset i världen. Prisets syfte är att främja områdena design, konsthantverk och mode i Norden.

Prisnämnden består av representanter för de fem nordiska länderna:

Museidirektör¸ adj. professor Anne-Louise Sommer, Designmuseum Danmark, Köpenhamn; avdelningsdirektör design och konsthantverk Widar Halén, Nasjonalmuseet i Oslo; museidirektör Jukka Savolainen, Designmuseet i Helsingfors; museidirektör Harpa Þórsdóttir, Hönnunarsafn Íslands museum för design och konsthantverk, Reykjavik; fil.dr.h.c. Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse; samt prisnämndens ordförande Tom Hedqvist, Röhsska museet, Göteborg.

För ytterligare information kontakta mediaansvarig: Birgitta Wåhlander,

birgitta.wahlander@kultur.goteborg.se eller telefon +46 (0)31-368 31 53.

För första gången på tio år går Torsten och Wanja Söderbergs pris till en grafisk formgivare. År 2002 tillföll priset dåvarande professorn vid Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg, HC Ericson, som gick bort i december 2012. Med anledning av detta kommer ett urval av HC Ericsons alster att visas på Röhsska museet från den 4 november 2013 parallellt med utställningen av årets pristagare.