Röhsskas modedagar 2019 sätter fokus på samtid, framtid och hållbart mode

Den 9–12 maj är det dags för Röhsskas modedagar. I årets upplaga ligger fokus på samtid, framtid och den aktuella frågan om hållbart mode. Under fyra dagar bjuds det på samtal och workshops om den svenska modebranschen, dess utmaningar och möjligheter. Det presenteras normbrytande barn- och herrmode, nya sätt att se på mode och givetvis ges tillfälle att se mode från museets samling.

Modebranschen är en av de exportbranscher som ökar snabbast i Sverige. Det innebär nya utmaningar gällande globala frågor som etisk produktion, förändrade konsumtionsmönster, användning av alternativa material och effektiv återvinning. I Västsverige är kunskapen om hållbart mode stor och det är också här som merparten av landets modeföretag är verksamma. Under Röhsskas modedagar får publiken möta aktuella och inspirerande aktörer inom den svenska modebranschen och ta del av deras perspektiv på dagens utmaningar.

-Röhsska museet har en lång tradition som modemuseum med en unik samling mode där flera framstående internationella och nationella modeskapare finns representerade. Modebranschen står inför nya utmaningar och stor kunskap om hur dessa kan mötas finns i Göteborg och Västra Götaland, men det har saknats en publik arena att synliggöra det samtida modeområdet på. Med Röhsskas modedagar vill museet skapa en sådan arena som kan bidra till att synliggöra, stärka och utveckla modeområdet här, berättar Ann Bergström, samordnare för Mötesplats Röhsska.

Exklusiva dräkter och nyskapande hantverksmetoder
Utöver föreläsningsprogram, workshops och öppna visningar, finns två mindre utställningar att ta del av. Utställningen Modestationer, som är en del av basutställningen Röhsska museets formhistoria, presenterar ett urval dräkter och accessoarer ur museets modesamling från de senaste 200 åren. Här visas bland annat exklusiva verk signerade Cristóbal Balenciaga och Martin Margiela.

I Auditoriet får besökarna se resultatet av de experimentella projekt som studenter på Tillskärarakademin i Göteborg har utfört. Projektet går under benämningen Det Nya Hantverket där studenterna har fått arbeta med att integrera nya 3D-tekniker med laserskrivare i tillverkningsprocessen, för att sedan hantverksmässigt skapa nya plagg och produkter.

Medverkande under Röhsskas modedagar
Under Röhsskas modedagar lyfts såväl etablerade modedesigner som nya talanger som driver modebranschen i nya riktningar. Medverkande är Lotta Ahlvar, ordförande för Design Sweden och tidigare VD för Swedish Fashion Council, barnklädesmärket Blaou, Maria Carlgren Fil. Dr enhetschef på Röhsska museet, projektet F/ACT Movement, modeduon Lazoschmidl, modehistorikern och författaren Tonie Lewenhaupt, som donerat en stor samling dräkter till Röhsska museet, Skrädderikompaniet, Tillskärarakademin i Göteborg med flera.

Modedagarna genomförs i år för andra gången med ambitionen att bli ett årligen återkommande arrangemang. Första gången det gick av stapeln var 2016.

Röhsskas modedagar arrangeras inom ramen för Mötesplats Röhsska.

Ann Bergström, Samordnare Mötesplats för design och konsthantverk
031-368 31 75, ann.bergstrom@kultur.goteborg.se

Helene Karlsson, Presskontakt
031-368 35 07, helene.karlsson@kultur.goteborg.se

Nina Due, Museichef
031- 368 31 55, nina.due@kultur.goteborg.se

Röhsska museet ingår i Göteborgs stads kulturförvaltning och arbetar utifrån stadens kulturpolitiska mål för att beröra, inspirera och möta publiken.