Woodfired Landscapes, keramikutställning på Röhsska museet

Pressmeddelande  •  2012-09-20 15:00 CEST

2012.9.20

WOODFIRED LANDSCAPES

”Ugnarna packas omsorgsfullt med keramik och sen pågår bränningen under fyra dagar. Under två-tre dagar svalnar ugnarna, sedan töms de och objekten utvärderas.”

Vedbränning är en traditionsrik keramisk teknik som fortsätter att locka nya utövare bland samtidens konstnärer. I Woodfired Landscapes visas ett urval gestaltningar av elva svenska och internationella keramiker, vilka sommaren 2012 deltog i ett vedbrännings-sympo­sium vid Högskolan för Design och Konsthantverk och Nääs slott, organiserat av keramikerna Eva Zethraeus samt Zach Tate.

Konstnärerna har haft begreppet landskap som inspirationskälla för sina keramiska gestalt­ningar, som nu premiärvisas på Röhsska museet. Skulptural vedbränd keramik har inte tidigare visats i en utställning i Sverige.

Deltagarna kommer från Sverige, Norge, Danmark, Spanien, Japan, Taiwan och USA: Torbjörn Kvasbö/ Norge; Nina Hole/ Danmark; Annett Florén/ Sverige; Helena Andersson/ Sverige; José Antonio Sarmiento/ Spanien; Ching Yuen Chang/ Taiwan; Dale Huffman/ USA; Dick Lehman/ USA; Keith Ekstam/ USA; Saturo Hoshino/ Japan; Takeshi Yasuda GB/ Japan och Zach Tate/ USA.

Vernissage tisdagen den 16 oktober, kl 18. Utställningen pågår till den 6 januari 2013.

Symposiet genomfördes med stöd från Västra Götalandsregionen, IASPIS, Estrid Ericsons Stiftelse, Helge Axelsson Johnsons Stiftelse, Letterstedska Föreningen samt Cebex. I samarbete med HDK och Röhsska museet.

Bildmaterial: http://www.designmuseum.se/press/woodfired/press.htm

Eva Zethraeus nås på evazethraeus@yahoo.se; mobil 0704-018493