200.000 SEK till stipendiefond via auktion på Röhsska museet

200.000 SEK till stipendiefond via auktion på Röhsska museet

2012.09.24

200.000 SEK till stipendiefond via auktion på Röhsska

OBS att den helt exakta summan ej är helt fastställd vid pressinformationen.

Auktionen på museet inbringade kring 200.000 SEK  till stipendier och projektstöd för Högskolan för Design och Konsthantverks studenter vid Göteborgs universitet.

Inredningsarkitekt Ove Blidbergs bohag auktionerades under söndagen ut av Göteborgs Auktionsverk.

Intäkterna går till Inga och Ove Blidbergs stipendiefond, vilken upprättats av Göteborgs Slöjdförening. På uppdrag av Slöjdföreningen, har Göteborgs Auktionsverk visat föremålen på Röhsska museet den senaste veckan.

Alla intäkter tillfaller Inga och Ove Blidbergs stipendiefond och därmed Göteborgs Slöjdförening som årligen delar ut stipendier samt projektstöd till Högskolan för Design och Konsthantverks studenters främjande och utveckling inom konst och design.

Ove Blidberg sökte år 1946 in till Slöjdföreningens skola där han påbörjade sina studier på linjen för Möbel och inredningskonst. Inga Blidberg gick från 19 års ålder på Slöjdföreningens utbildning Bok och reklam. 1949 var de färdiga med sina studier och ett par. Inga började arbeta på bokförlaget Tre Tryckare, med bl a formgivning av böcker. Ove började sin karriär i möbelbranschen.

Läs historik om Slöjdföreningen på: http://www.hdk.gu.se/sv/om-hdk/historia

Förutom auktionsintäkterna från söndagens specialauktion kommer två målningar av göteborgskoloristen Ivan Ivarson att säljas vid höstens kvalitetsauktion den 26 november.

Ytterligare medel till stipendiefonden tillkommer vid den försäljning av Ove och Inga Blidbergs bostadsrätt i Guldheden som skall ske. Lägenheten beskrivs som funktionalistisk och med en vacker opretentiös enkelhet, men samtidigt var den något av en Wunderkammer – ett raritetskabinett.