Gunilla Backman – från stjärnroller till Stjärnjul

Gunilla Backman medverkar i Stjärnjul XXVII på Hovet den 7 – 8 december. Hon är en av Sveriges mest erfarna musikalartister och har gestaltat huvudroller i Sverige, Tyskland och Londons West End. I Stjärnjul XXVII kommer hon dela scenen med bland andra Peter Johansson, Anders Lundin, de båda körerna The EntertainMen och Rönninge Show Chorus, samt en stor orkester med några av Sveriges mest välrenommerade musiker.

De senaste tre åren har nära 10 000 personer årligen sett Stjärnjul. När uppsättningen nu görs på en arena som Hovet öppnas möjligheten för både en större publik och en större produktion. För ett sådant format krävs något extra av de gästande stjärnorna. Gunilla Backman kommer därför dela scenen med artister som sångaren och Queen-tolkaren Peter Johansson, samt den erfarne mångsysslaren och programledarprofilen Anders Lundin.

– När vi sätter samman programmet för de årliga föreställningarna av Stjärnjul är ambitionen att hitta en spännande och dynamisk mix av gästartister. Jag är därför extra glad att vi fick möjlighet att samarbeta med Gunilla Backman i år. Att få producera en konsert där hennes stjärnglans får lysa i samspel med de övriga stjärnorna känns som en dröm som har gått i uppfyllelse! Jag vågar lova att detta kommer att bli en helt magisk föreställning, säger Jan Alexandersson, regissör för Stjärnjul XXVII.

Gunilla är en av Sveriges mest erfarna musikalartister. Hon har gestaltat huvudroller i Sverige, Tyskland och i Londons West End i musikaler som West Side Story, Les Misérables, Miss Saigon, Sunset Blvd, Chess, Jesus Christ Superstar och Garbo the musical. Hon fick sitt stora genombrott i Sverige med rollen som Donna i den svenska uppsättningen av ”Mamma Mia!”, för vilken hon belönades med en guldmask för bästa kvinnliga huvudroll. Hon har även spelat in film, gjort skivor, dubbat tecknad film, spelat teater, samt medverkat i tv och i många konserter.

– Jag ser så mycket fram emot att äntligen få uppleva och medverka i den unika produktion som Stjärnjul är! Bara tanken på att få framföra glädjefylld och storslagen sång och musik med några av Sveriges bästa musiker och de två stora framgångsrika körerna gör att jag redan längtar till jul, säger Gunilla Backman, gästartist i Stjärnjul XXVII.

Julkonserterna med Rönninge Show Chorus och The EntertainMen har en lång historia. Efter en förhistoria i Rönninge togs steget 1993 när de uppförde Stjärnjul i större format för första gången, då som en julallsångskonsert: en dag, två föreställningar. Sedan dess har antalet årliga föreställningar ökat och publiken har växt.

En lång rad artister har medverkat i Stjärnjul genom åren: Nisse Landgren, Jill Johnson, Mark Levengood, Nina Söderquist, Bruno Mitsogiannis, Peter Johansson, Janne Åström, Putte Wickman, Björn Kjellman, Fred Johanson, Jasmine Kara, Stefan Sauk, Andreas Weise, Margareta Bengtson, The Moniker, Anna Sahlene, Martin Stenmarck, Jeanette Köhn, Dogge Doggelito, Loa Falkman, Tommy Körberg, Kalle Moraeus och många fler. Årets övriga gästartister kommer att annonseras vid senare tillfällen.

Stjärnjul XXVII sätts upp på Hovet vid Globen i Stockholm av de båda välrenommerade körerna Rönninge Show Chorus och The EntertainMen, som tillsammans bildar Stjärnjulkören. De 200 sångarna framför sånger både a cappella och tillsammans med några av Sveriges mest välmeriterade musiker i den femton personer starka Stjärnjulorkestern.

The EntertainMen bildades 1979. De har i genren barbershop vunnit 12 nordiska mästerskap och gjort flera internationella turnéer i USA, Holland, Irland, Skottland och Tyskland. Rönninge Show Chorus har i samma genre vunnit två VM-guld och förbereder sig nu för nästa internationella världsmästerskap i höst. De har tidigare uppträtt i bland annat Symfonihallen Gasteig i München, MGM Grand Garden Arena i Las Vegas ochCarnegie Hall i New York.

. / .

För mer information: