​Räddningstjänsten Skåne Nordväst nominerade i Digital PR Awards

Sedan 2016 har räddningsförbundet i stor grad renodlat sin kommunikation i digital riktning, framförallt genom sociala medier. Arbetet har burit frukt på många sätt och nu är förbundet nominerat i Digital PR Awards i kategorin offentlig sektor & ideella organisationer. Nominerade i samma kategori är Svenska Downföreningen och Göteborgs stad.

- Sedan 2016 har vårt fokus varit att modernisera och digitalisera vår kommunikation. Det finns flera anledningar till detta. Dels handlar det om att vi vill vara en modern, öppen och kommunicerande räddningstjänst, dels handlar det om att vi vill nå invånarna i de kanaler de befinner sig, och då är till exempel Facebook och Instagram givna val. Det handlar även om, att på sikt, förändra bilden av svensk räddningstjänst. Jag vill jobba oss bort från det traditionella hjältenarrativet till att ge en lite mjukare och mer diversifierad bild av vad räddningstjänsten står för. Dessutom handlar det om pengar. Vi har en begränsad budget och då är digitala kanaler det absolut mest kostnadseffektiva valet, då vi dessutom kan mäta effekten av våra kommunikationsinsatser, förklarar Magnus Mosén, kommunikationsstrateg vid Räddningstjänsten Skåne Nordväst.

Effektivt PR-arbete som ger resultat

Priset delas ut av Mynewsdesk.

"Med Digital PR Awards vill vi uppmärksamma de kunder som har förstått vikten av att arbeta med ett effektivt PR-flöde - som dessutom ger resultat", skriver Mynewdesk i ett pressmeddelande.

Följande faktorer har legat till grund för bedömningen under nomineringsjuryns arbete:

• Utseende och upplägg på nyhetsrum
  • Bredd och variation av innehåll
  • Engagemang, räckvidd och resultat av PR-aktiviteter

Vinnaren tillkännages den 7 mars i Stockholm.

- Vi är stolta över att bli nominerade eftersom det är ett kvitto från PR-branschen att vi jobbar i rätt riktning. Extra glada blir vi dessutom över att vara nominerade tillsammans med andra mycket kompetenta organisationer, säger Magnus Mosén.