​De fem största hindren att spara (och att riva dem)

Enligt Sparbankens undersökning Så sparar Finland 2016 ses små inkomster som det största hindret att spara. Det tyckte 44 procent av dem som besvarade enkäten. Nu ska vi attackera de vanligaste hindren och se om det går att ta sig över dem.

1. Små inkomster

I livet kan det komma stunder då inkomsterna sjunker märkbart. Det kan vara till exempel studier, arbetslöshet och vårdledighet. Det skulle ändå vara bra att försöka spara lite för överraskande situationer eller bara för att ibland skämma bort sig själv till exempel med en semesterresa. Att spara av små inkomster kräver lite större kreativitet och mycket planmässighet men framför allt beslutsamhet.

Vad göra?
Ställ upp ett realistiskt mål. Små inkomster gör att man kanske inte kan spara hundringar varje månad men när du dimensionerar din sparsumma rätt kan du lätt låta den gå automatiskt från ditt brukskonto till ditt sparkonto varje månad på lönedagen. På det sättet hinner du inte ens märka att pengarna kommit in på kontot och din sparsumma växer sakta men säkert. Lägg alltså undan några tior i månaden och höj summan genast när du kan.

2. Alla pengar går till att leva

Såsom vi konstaterade redan i föregående punkt finns det ibland situationer i livet när att spara bara känns som en fjärran tanke. Om ändå en heltidarbetandes alla inkomster går redan före följande lönedag är det allt skäl att titta närmare på situationen.

Vad göra?
Är allt som du betalar för verkligen nödvändigt? Om bostaden tar största delen av månadsbudgeten, skulle du eventuellt kunna tänka dig lite färre kvadratmeter och samtidigt få ordentlig lägre boendekostnader? Boendet är ett bra exempel på en sak där man kan spara flera hundra euro i månaden oberoende av om man betalar hyra eller amorterar. Samtidigt kan man också titta på alla mindre kostnadsposter från bil till telefonkostnader och ärligt tänka över vilken nyttan av dem är och lönar det sig att betala så mycket som nu för dem. Om du använder den här metoden och systematiskt går igenom alla dina kostnader kan du säkert minska dem betydligt.

3. Osäkert ekonomiskt läge

Det är helt förståeligt att man i en svår livssituation, till exempel om man riskerar bli arbetslös eller någon familjemedlem blir allvarligt sjuk, inte allra först tänker på att börja spara. Men om man oroar sig för sin egen eller en närståendes ekonomiska situation borde det väl ändå vara en av de bästa orsakerna att spara eller att börja spara. Då har man en reservbuffert om oron i något skede skulle besannas och den egna eller familjens ekonomiska situation försämras.

Vad göra?
Om ditt ekonomiska läge är instabilt för tillfället, du t.ex. snuttjobbar eller får annars oregelbundna inkomster kan du ändra din sparsumma så att den passar situationen. Huvudsaken är att du sparar ens en liten summa varje månad så att det blir en rutin. Ett osäkert ekonomiskt läge är då inte längre en så skrämmande tanke när du har börjat göra dig beredd på det.

4. Rädsla att förlora placeringarna

Om du tänker placera alla dina besparingar i ett bolags aktier är rädslan ens på något sätt befogad. Det är naturligtvis inte klokt och när man placerar lönar det sig att alltid välja en så stor spridning på olika placeringsobjekt som möjligt. I praktiken går det här lättast genom att placera i en fond. dessutom lönar det sig att minnas att det för den som sparar långsiktigt alltid kommer tillfälliga svackor på marknaden men historiskt har till exempel aktieplaceringar årligen gett en avkastning på i genomsnitt 8–9 procent. För att lyckas med sparandet ska man glömma känslorna och koncentrera sig på det månatliga sparandet trots tillfälliga svackor.

Vad göra?
Om du är en nybörjare när det gäller att spara lönar det sig för dig att boka en tid till din bank för att diskutera sparande. Samtidigt görs det alltid upp en individuell sparplan i enlighet med din egen risktagningsförmåga. Var och en hittar nog ett lämpligt sparobjekt i bankernas omfattande konto- och fondurval och du kan sova gott om natten när du valt rätt och pengarna satts att växa.

5. För lite kunskap om sparande

Oberoende av hur mycket eller lite kunskap du har räcker det i sig ännu inte för att du ska bli förmögnare. Det viktigaste när det kommer till att spara är att börja och inte nödvändigtvis mängden information. Om du inte brinner av iver att följa med marknaden, ekonomin och olika företag finns det inget som tvingar dig till det och du kan ändå bli förmögnare och vara placerare.

Vad göra?
Se rådet i föregående punkt.

• sparande
  • så sparar finland