Sabis Fältöversten bäst på Fairtrade

Sabis Fältöversten bäst på Fairtrade

Sveriges mest prisbelönta matbutik*, Sabis Fältöversten, har kammat hem ännu en utmärkelse. Denna gång från organisationen Fairtrade Sverige i samband med den nationella kampanjen Fairtrade Fokus 2014.

Under kampanjperioden har butiker från Luleå i norr till Vellinge i söder deltagit i Fairtrades butikstävling topp-10. Sabis Fältöversten utsågs till en av de bästa på att lyfta fram Fairtrade och har därigenom belyst hur Fairtrade kan vara ett verktyg i bekämpningen av fattigdom.

– Vi är stolta över utmärkelsen och genom att erbjuda våra kunder Fairtrade-produkter, så vet vi att vi gör något bra för många människor och miljön. Under kampanjveckorna lyfte vi fram Fairtrade-produkter som t ex kaffe, chokladkakor och bananer på våra exponeringsplatser. Vi lät också våra kunder smaka på dessa produkter. Det kändes viktigt att engagera kunderna för att prova på Fairtrade-produkter och samtidigt bli informerade vad Fairtrade bidrar med, säger Krister Skeppler, Butikschef Sabis Fältöversten.

Kampanjen Fairtrade Fokus syftar till att under två veckor i oktober uppmärksamma hur Fairtrade kan göra skillnad för miljoner odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. I kampanjen kraftsamlar dagligvaruhandeln, medlemsorganisationer, kommuner och andra engagerade över hela landet i att uppmärksamma Fairtrade.

– Sabis som företag arbetar aktivt med sitt sociala ansvar på flera olika nivåer och den här utmärkelsen är ett kvitto till oss att vårt dagliga arbete spelar roll och att vi tillsammans med våra kunder kan göra skillnad, avslutar Krister.

* Sabis Fältöversten har också vunnit följande utmärkelser;

Sveriges bästa Matglädjebutik 2013 – Arlas Guldko

Årets Fiskavdelning 2013 – Dagligvarugalan

Årets Butik 2012 – Daglivarugalan

Årets kött- och charkavdelning 2012 – Dagligvarugalan

Sveriges bästa Matglädjebutik 2008 – Arlas Guldko

Sveriges bästa Snabbmålsbutik 2005 – Arlas Guldko

Fiskavdelning diplomeras 2004 – Gastronomiska Akademien

Sveriges bästa Matglädjebutik 2003 – Arlas Guldko

För mer information, kontakta;Madeleine Brehmer, vVD Sabis AB
e-post: madeleine.brehmer@sabis.se
sabis.se

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 som arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis ett antal enheter i Stockholm inom tre affärsområden: SABIS BUTIKER med sju matbutiker, SABIS RESTAURANG & DELI med tjugotvå restauranger och tio caféer samt SABIS HOTELL & MÖTEN med tre hotell och tre dagkonferensanläggningar. Sabis omsätter ca 1 miljard SEK och företaget har idag 650 medarbetare.