Vi stödjer mustaschkampen!

Vi stödjer mustaschkampen!

Varje dag, varje månad, varje år får tusentals män diagnosen prostatacancer. Det är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Forskning är avgörande för att fler ska överleva cancer och för att bedriva framgångsrik sådan krävs pengar, tid och tålamod.

Prostatacancer drabbar 10 000 män varje år och idag är det nära 100 000 som lever med diagnosen. Vi på Säker Vatten har bestämt oss för att låta mustaschen växa vilt i kampen för att minska siffrorna. Tillsammans samlar vi in pengar, sprider budskapet och peppar dig att stödja Mustaschkampen. Det handlar om att vårda sin hälsa för sin egen skull, men även för sin vän, partner och familj. Ibland behöver även männen en knuff i rätt riktning från
personerna i sin närhet, så detta är en uppmaning till alla att spänna musklerna för Mustaschkampen.

Är du med oss?

PROSTATACANCER – SVERIGES VANLIGASTE CANCERFORM

Prostatan är en körtel som har formen av en valnöt och sitter under urinblåsan och omger den övre delen av urinröret. Prostatakörtelns uppgift är att producera den tunnflytande vätska som ska transportera spermierna och kallas sädesvätska. Hos nästan alla män över 50 år förstoras den inre delen av prostata som omsluter urinröret. Det kallas godartad prostataförstoring och har ingenting med cancer att göra. De flesta märker inte så mycket av denna prostataförstoring men hos en del män kläms urinröret åt så kraftigt att de får stora problem när de ska kissa.

Läs mer om mustaschkampen här.

ETT ENKELT PSA-TEST KAN RÄDDA DITT LIV

• Om prostatacancern upptäcks i tid går den ofta att bota. Därför bör alla män över 45 år ta ett PSA-test.
  • PSA-testet är ett enkelt blodprov som tas i armvecket, som kan avslöja olika problem i prostatan och därmed också signalera att cancer kan vara under utveckling.
  • För att göra testet går du till närmaste vårdcentral eller allmänläkare och ber att få ta ett PSA-test.

Läs mer om psa-test.