De värsta felen upptäcks inte vid besiktningar - Begär intyg från den som installerar VVS

Uppdrag Granskning i SVT berättade den 16 november om felaktigt utförda besiktningar i samband med försäljning av villor.

I efterhand har köpare upptäckt allvarliga fel som besiktningsmännen missat.
– Enda sättet att undvika problem är att göra rätt från början, säger Elin Ritter på Säker Vatten AB.

Mögel och vattenskador oroar villaköpare allra mest. Dessa är vanligast i kök och badrum, där vatten och avlopp finns. Men besiktningsmännen har inga möjligheter att göra en heltäckande inspektion av VVS.

– Installationerna är ofta inbyggda. En heltäckande besiktning kräver att man gör åverkan på huset, genom att borra och såga hål, säger Elin Ritter .

Den typen av ingrepp ingår inte i en vanlig överlåtelsebesiktning och det är tveksamt om parterna i affären accepterar de olägenheter och kostnader som det för med sig.

Kraven från branschreglerna

Men hur gör man för att försäkra sig mot obehagliga överraskningar, utan att såga hål i väggarna?
– Enda sättet är att göra rätt från början, så att skadorna kan förebyggas och att känsliga delar av VVS-systemet kan besiktas, svarar Elin Ritter.

Landets auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa branschregler Säker Vatteninstallation. Enligt reglerna ska bland annat alla kopplingar på vattenledningar vara synliga eller inbyggda i vattentäta skåp med indikering. Eventuellt vatten ska rinna ut, utan att skada byggnaden, så att läckan upptäcks.

Intyget en värdehandling

I äldre hus kan det vara omöjligt att följa reglerna. Då ska VVS-montörer i auktoriserade företag informera kunden om detta och riskerna som avvikelsen innebär. Entreprenören ska även lämna ett skriftligt intyg om att installationen är utförd enligt Säker Vatteninstallation och eventuella avvikelser från branschreglerna.

– Se till att du får ett intyg enligt Säker Vatteninstallation, uppmanar Elin Ritter.

Intyget är en värdehandling vid en framtida försäljning. Köparen får klara besked om vad som är gjort, hur VVS-installationerna är utförda och om eventuella risker.

Det finns närmare 1300 auktoriserade VVS-företag över hela Sverige. De är skyldiga att följa branschregler Säker Vatteninstallation och lämna intyg på utförda arbeten.  Säker Vatten AB har ansvaret för branschregler och auktorisation.