Säker Vatten presenterar typvägg för våtrum -  fuktsäker konstruktion för rationellt byggande

Säker Vatten presenterar typvägg för våtrum - fuktsäker konstruktion för rationellt byggande

En ny vägg kan minska vattenskadorna i våtrum.

Bakom väggen står Säker Vatten tillsammans med ledande byggföretag och försäkringsbolag. Den nya typväggen presenteras på branschmässan Nordbygg.

Säker Vatten AB utvecklar branschregler och auktoriserar VVS-företag. Själva väggen ligger inte inom VVS-branschens område.

– Våra medlemmar behöver väggar som de kan skruva i utan att det blir vattenskador, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten.

Därför fick Säker Vatten förtroendet att leda utvecklingsarbetet med stöd av ett tekniskt råd med deltagande från övriga byggbranschen och från försäkringsbolagen.

– Det här är första gången någon tittar på helheten med bärande konstruktion, tätskikt och infästningar, säger Anders Nilsson, tekniskt ansvarig på Skanska Nya hem.

Utvecklingsarbetet har inriktat på att kombinera ett rationellt byggande med en vattensäker konstruktion. Väggen ska byggas av vanligt material, med metoder som hantverkarna behärskar.
– Det goda samarbetet mellan bygg och VVS som vi haft i projektet hoppas jag sprider sig ut på arbetsplatserna, säger Fredrik Runius, projektledare för typpväggs-projektet.

Problemet med infästningar

Den stora utmaningen har varit infästningarna. Byggbranschen har försökt friskriva sig genom att rekommendera limning och andra metoder som inte bryter tätskiktet. Men i praktiken är det ogörligt, särskilt i ett Sverige med en växande andel äldre som bor i vanliga lägenheter och villor.

– Krokar för handdukar kan man säkert limma fast, men det låter vådligt att göra det med ett stödhandtag som används av en person på över hundra kilo, säger Karin Månsson, handläggare på Hjälpmedelsinstitutet.

Liknande behov av stabila infästningar i våtrumsväggar finns i livets alla skeden. Ingen kan på förhand säga var stödhandtag, duschpallar och liknande måste placeras. Behovet är en vägg där skruvarna drar överallt och som tål belastning utan att väggen deformeras.

Väggens konstruktion

Väggen som Säker Vatten utvecklat och som det tekniska rådet enats om ser ut så här inifrån och ut:

• 70 mm reglar i trä eller plåt med ett centrumavstånd på 450 mm.

• 15 mm skiva av konstruktionsplywood över hela väggen

• Våtrumsskiva enligt gällande branschregler från BKR och GVK.

• Tätskikt enligt samma branschregler.

• Keramik.

Testad av SP

Väggen har byggts i laboratorium vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Den har provats i tre olika utföranden, med tätskikt i form av svetsad plastmatta och foliesystem, med kakel samt med bara plastmatta.

– Vi har provat väggen enligt ETAG 022 och andra europeiska normer, säger Roger Davidsson, provningsledare på SP.

Den provade väggen var fyra meter hög, för att fungera från 2,4 m och uppåt. Den testades i tre steg.

Det första var vattenbegjutning i drygt fyra dygn med omväxlande kallt och varmt vatten i 1 500 cykler. Därefter belastades alla installationer. Som exempel var belastningen av toalettstolen 400 kg och stödhandtag 150 kg. Efter belastningen kontrollerades om väggen blivit deformerad. Tredje steget var ytterligare fyra dygns vattenbegjutning. Slutligen revs väggen för kontroll av läckor.

Skruv bättre än plugg

Provningen visar att typen av infästning avgör om väggen håller tätt. SP fann att pluggar deformerar väggen. Bäst fungerar vanlig VVS-skruv, om den används på rätt sätt. Vid försöken gjordes en oväntad upptäckt. Det normala är att borra genomgående hål, lägga i tätningsmassa och dra i skruven. Eftersom provvägen hade inspektionshål på baksidan såg man vad som hände. Skruven drog med sig tätningsmassan som hamnade på skruvens topp.

– Rätt metod är att bara borra genom ytskikten, lägga på tätmassa och låta skruven borra sig igenom plywoodskivan. Då klarar infästningen belastningen utan att orsaka läckor, säger Fredrik Runius, projektledare på Säker Vatten.

Provningarna visar att Säker Vatten-väggen håller tätt. Samtidigt uppfyller konstruktionen branschens krav på ett rationellt byggande. Det är en konstruktion som byggbranschen kan enas om och som ar stöd av försäkringsbolagen – en typvägg för våtrum.

Branschregler Säker Vatteninstallation är ett regelverk framtaget av VVS-branschen tillsammans med bland annat försäkringsbolagen, Boverket och Smittskyddsinstitutet.

Säker Vatteninstallation bygger på auktoriserade företag som utför arbetet enligt branschreglerna, för att minska vattenskador och personskador, såsom legionella, brännskador och förgiftning.

Det finns över 1200 auktoriserade företag, som lämnar intyg på sitt arbetet, sökbart via www.säkervatten.se