Samordning av bygg och VVS ger förutsättningar för vattensäkra installationer

Samordning av bygg och VVS ger förutsättningar för vattensäkra installationer

Samverkan mellan bygg och vvs-branschen är en förutsättning för att kunna uppfylla kraven på hur bra och vattensäkra installationer ska utföras i fastigheter.

- Nu tar vi nästa steg för att få trygga och bra VVS- installationer genom att VVS-branschens samarbete med olika parter ökar. Vi släpper nu därför dokumentet ”Samordning Bygg/VVS”, sägerThomas Helmerson, VD på Säker Vatten AB.

Hjälpmedel för bygghandlingar

Samordningsdokumentet ska kunna användas för att skapa en bra och genomtänkt bygghandling så att byggentreprenören och vvs-företagen diskuterar utifrån samma underlag. De i dagsläget över 16 000 montörer och arbetsledare som är utbildade i Branschregler Säker Vatteninstallation, behöver få rätt förutsättningar redan från början, för att undvika avsteg från branschreglerna.

- De auktoriserade VVS-företagen både vill och kan utföra vattensäkra installationer enligt branschreglerna, då måste förutsättningarna för de byggtekniska arbetena finnas. Med det nya samordningsdokumentet får även arkitekterna och byggkonstruktörerna, möjligheten att lägga in branschreglernas innehåll i bygghandlingarna, sägerFredrik Runius, teknikchef på Säker Vatten AB.

Utgår från AMA-krav

Samordningsdokumentet hänvisar till AMA Hus 08, och gör det därmed enkelt för de olika parterna att föra in branschreglernas innehåll i sina handlingar. Texten innehåller olika tips och råd för hur man ska kunna utföra byggnadsarbeten som möjliggör installationer enligt branschregler Säker Vatteninstallation.

- Arkitekter och byggkonstruktörer kommer att få samordningsdokumentet utskickat till sig, och det finnas för nedladdning från vår hemsida, www.säkervatten.se, säger Fredrik Runius.

Hur säkra installationer ska se ut, finns beskrivet i branschreglerna Säker Vatteninstallation, vilka landets drygt 1230 auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa. Reglerna och bygg/vvs-samordningen finns att ladda ned på www.säkervatten.se