Villor med renoveringsbehov orsakar flest vattenskador

Över 40 procent av de rapporterade vattenskadorna under förra året drabbade villor byggda mellan 1960 och 1979.

– Det finns ett stort renoveringsbehov i villor och lägenheter som är 30-50 år gamla. Vi måste se till att renoveringarna blir rätt utförda så att skadorna inte fortsätter, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten AB.

Säker Vatten ansvarar för auktorisation av VVS-företag och branschregler Säker Vatteninstallation, vilka styr hur installationerna ska göras. Auktorisationen startade 2005 efter att en undersökning visat att vattenskadorna kostar 5 miljarder kronor om året.

Undersökningen har sedan dess följts upp varje år, för att följa skadeutvecklingen. Statistiken från 2010 visar att vattenskadorna är fortsatt omfattande och att det är två generationer villor som till stor del är drabbade.

Det är äldre hus uppförda före 1930 och villor byggda mellan 1960 och 1979. Med andra ord hus som står för sin första eller andra stora renovering. Tillsammans svarar de för 67 procent av skadorna.

– Det understryker att vi har ett renoveringsberg framför oss, konstaterar Thomas Helmerson.

Till viss del beror överrepresentationen av dessa årgångar på att det under dessa perioder byggdes väldigt många hus. Men samtidigt är renoveringsbehovet väl känt.

Statistiken över vattenskador visar att det kostar stora pengar att inte göra någonting. Och att det är viktigt att renovera enligt de regler som gäller idag, inte bara återställa allt som det en gång var.

– Gamla badrum konstruerades för att familjemedlemmarna blaskade av sig i handfatet och badade en gång i veckan. Idag duschar varje person i genomsnitt sju minuter om dagen. Belastningen av ånga och vatten blir många gånger större och en stor del av skadorna i äldre hus beror på det här, säger Thomas Helmerson.

Det finns klara regler för hur vatteninstallationer i badrum och andra utrymmen ska göras, för att klara dagens krav och minska risken för skador. Reglerna heter Säker Vatteninstallation. Auktoriserade VVS-företag har förbundit sig att följa dem.

– Enklaste vägen till säkra vatteninstallationer är att anlita auktoriserade VVS-företag. De vet hur man gör för klara dagens krav, säger Thomas Helmerson.