Saint-Gobain arbetar för ett hållbart byggande

Saint-Gobain arbetar för ett hållbart byggande

Ett hus som är byggt med miljö- och användarvänliga verktyg och maskiner och av sunda material av hög kvalitet, som ger låg energianvändning och ett bra inomhusklimat, bidrar till en hållbar utveckling.

Saint-Gobain arbetar sedan länge målmedvetet med forskning och utveckling av material och lösningar för ett hållbart byggande. Målet är att erbjuda system och produkter som svarar upp mot kraven på hållbart byggande:

• Förhindra uppkomst av avfall och bidra till återvinning av material.
  • Stödja certifieringssystem för miljöanpassat byggande.
  • Aktivt arbeta för att förbättra processer och produkter för att minska deras miljöpåverkan.

Ett på flera sätt framgångsrikt miljöprojekt är Gyprocs återvinning av gips. Gyproc har under många år arbetat intensivt med att skapa gipsbaserade byggsystem och akustikundertak som inte bara lever upp till marknadens krav och samhällets lagar och regler, utan också möter framtidens utmaningar när det gäller resursförbrukning, klimat och hållbar miljö. Gyproc har varit pionjärer inom återanvändning av uttjänta gipsprodukter. Ett effektivt insamlings- och återanvändningssystem har både minskat behovet av nya råmaterial och behovet av deponi. Varje standardgipsskiva som produceras av Gyproc består till 50-60 % av återvunnet gips.

Ett annat exempel är miljö- och användarvänliga maskiner och verktyg från Saint-Gobain Abrasives som golv- och vägsågen Clipper CS451 med mycket låg vibrationsnivå och diamantkapklingan Norton Silencio med mycket låg ljudnivå. Den ljuddämpade klingan Silencio vann Arbetsmiljöpriset 2009 och golv- och vägsågen CS451 nominerades till samma pris 2011.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04