Vad gjorde Samhall under 2018?

1 492 personer lämnade Samhall under 2018 för ett jobb hos ett annat företag. Det är ett nytt rekord i andel medarbetare som rekryterats av en annan arbetsgivare, vilket är ett av de viktiga målen för statliga Samhalls verksamhet.

– Det här är inte minst ett kvitto på att Samhalls affärsmodell fungerar och bidrar till samhällsnyttan. Men det visar också att vi är en startpunkt för människors fortsatta karriär inom arbetslivet, säger Samhalls vd Monica Lingegård.

När Samhall ska förklara sin unika affärsmodell talas det om ”Samhallnytta” vilket är samhällsnytta, kundnytta och medarbetarnytta gemensamt. Ett av de tydligaste målen för detta är just siffran för antal medarbetare som lämnar Samhall för ett jobb hos en annan arbetsgivare.

Och för att göra personer mer attraktiva på arbetsmarknaden är det många pusselbitar som ska falla på plats.

– Vårt uppdrag är att skapa riktiga jobb för människor som har en funktionsnedsättning kopplad till sin arbetsförmåga, och för att kunna göra det vågar jag påstå att vi är världsledande i att matcha människor mot arbetsuppgifter, säger Monica Lingegård.

– Genom att sedan utbilda medarbetarna, och så långt som möjligt bredda deras kompetens samt arbetsförmåga, utvecklar vi personer till att bevisligen bli mycket attraktiva på arbetsmarknaden, fortsätter Monica Lingegård.

Samhall hade fler än 25 000 medarbetare under 2018, och 6,8 procent av de som antingen var anställda i vårt kärnuppdrag eller hade en praktikplats rekryterades av andra företag. Under 2017 gjorde 1 295 medarbetare en övergång, vilket innebär att siffran 1 492 är en ökning med drygt 15 procent till 2018.

Inför 2019 ligger målet än så länge på 1 500 övergångar, vilket bland annat ska uppnås genom att Samhall arbetar ännu tydligare med att hjälpa företag med rekrytering.

– Men vi tror att vi ska kunna överträffa det målet och se till att ännu fler medarbetare får ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare nästa år, säger Monica Lingegård.

Se video här.