Ny bok ska guida skolan i digitaliseringsprocessen

Ny bok ska guida skolan i digitaliseringsprocessen

Nu lanseras boken “Det digitala lärandets möjligheter – att leda den digitala skolan”. Boken är ett resultat av det treåriga projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” där 13 högstadieklasser på fem skolor runt om i Sverige har fått tillgång till kompetensutveckling, teknik och digitala läromedel för att få förutsättningar att genomföra en digitaliseringsprocess.

Stockholm, 19 juni 2018 – Boken “Det digitala lärandets möjligheter – att leda den digitala skolan”är skriven av forskarna Åke Grönlund och Matilda Wiklund och har tillkommit som ett resultat av projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” som har drivits av Atea, Gleerups och Samsung under åren 2015–18.

Boken bygger på erfarenheter från projektet men kopplar även an till forskning om skolans digitalisering, dels till regeringens (2017) digitaliseringsstrategi för skolområdet och till Skolverkets läroplaner och råd till skolhuvudmän.

– Det här är inte en redovisning av projektet utan ett bidrag till debatten om hur digitaliseringen ska genomföras i skolan, med exempel från projektets skolor. Boken riktar sig framför allt till skolledare och skolhuvudmän, eftersom den handlar om att leda digitalisering. Men den bör också vara intressant för alla lärare, dels eftersom även lärarrollen i den digitala skolan diskuteras, dels för att ledningsfrågor har stor betydelse för lärarnas möjligheter att utföra sitt arbete, säger Åke Grönlund professor i informatik.

Tidigare forskning har visat att tillgång till teknik, kompetensutveckling och digitala läromedel är viktiga förutsättningar i digitaliseringen av skolan – något som var startskottet till att Samsung initierade projektet “Det digitala lärandets möjligheter. 13 högstadieklasser på fem skolor runt om i Sverige har under tre år fått tillgång till kompetensutveckling, teknik och digitala läromedel för att få förutsättningar att genomföra en digitaliseringsprocess.

Syftet har varit att undersöka effekterna på lärande när digitala verktyg införs i skolan och se hur långt man kan komma i skolutvecklingen och förändringsarbetet på tre år, när de tre grundläggande komponenterna finns på plats.Målet med projektet har varit att skapa mer kunskap kring digitalt lärande i skolan, något som det har funnits väldigt begränsat med forskning inom.

– Digitalisering av skolan är inte bara en fråga om teknik utan det handlar om komplex verksamhetsutveckling och många av de skolhuvudmän och skolledare som har i uppdrag att utveckla skolan behöver mer kunskap. Vår förhoppning är att boken kan hjälpa till att sprida de värdefulla insikter som projektet har genererat och på så vis bidra till en effektiv och likvärdig digitalisering av Sveriges skolor, säger Elin Wallberg, ansvarig för Corporate Citizenship och Partnerships på Samsung i Norden.

Läs mer om boken här:

Hitta boken här:

Om forskningsprojektet
I juni 2018 avslutas forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter” som har pågått sedan 2015. I projektet, som initierats av Samsung tillsammans med Atea och Gleerups, har 13 högstadieklasser på fem skolor runt om i Sverige fått tillgång till kompetensutveckling, teknik och digitala läromedel för att ha förutsättningar att genomföra en digitaliseringsprocess. Projektet följs löpande av forskarna Åke Grönlund, professor i informatik och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Medverkande skolor
Vålbergsskolan i Karlstad kommun
S:t Olofs skola i Sigtuna kommun
Strömsnässkolan i Markaryds kommun
Runby Skola i Upplands Väsby kommun
Björkenässkolan i Kävlinge kommun

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667