Svenskarnas mobilberoende kartlagt

Svenskarna upplever att de är mer beroende av sina telefoner än vad de egentligen är

STOCKHOLM, 11 juli, 2014 – I en ny undersökning på initiativ från Samsung genomförd av YouGov av 1002 personer i åldrarna 18-55+ visar det sig att svenska befolkningen tror sig vara mer beroende av sina telefoner än vad de är. I undersökningen framgår det att drygt hälften av Sveriges befolkning upplever sig vara beroende av den.

-  54 % känner att de är beroende av sina telefoner

-  40 % klarar sig utan sin telefon två dagar eller mer. Endast 7 % uppger att de inte skulle klara sig alls.

-  66 % använder telefonen 1-2 timmar om dagen

-  19 % tittar på telefonen det sista de gör innan de somnar, i förhållande till 40 % som aldrig gör det.

Däremot på frågan hur länge de kan vara utan sin telefon svarar 7 av 10 att de kan klara sig utan den minst en hel dag och mer än hälften av dessa uppger att de kan klara sig två dagar eller mer utan sin telefon. Endast sju procent av befolkningen anger att de inte skulle klara sig alls.

– Mobilen fungerar idag för de flesta som en personliga assistent och spelar därför en väldigt stor roll i vår vardag. Vi gör allt från bankärenden och sjukanmälan till att kolla på film och stora sportevenemang, spela spel och boka klipptid med hjälp av en smartphone. Den enorma bredden på funktionalitet kan vara en anledning till att vi tror att vi är mer beroende av mobilen mer än vad som verkligen är fallet, säger Andreas Bergqvist, nordisk produktchef för mobiler på Samsung.

Hur många känner inte igen sig i påståendet att telefonen är det sista man tittar på innan det är dags att sova och även det första man gör när man vaknar? Enligt undersökningen är andelen inte lika stor som tidigare trott, endast en femtedel av alla svenskar uppger att de gör det men uppemot 40 procent gör det inte alls. Detsamma gäller hur mycket svenska befolkningen upplever att de dagligen använder sin telefon. Undersökningen visar att mer än 6 av tio använder sin telefon så lite som 1-2 timmar om dagen.

Categories

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en global ledare inom hemelektronik och dess komponenter. Genom kontinuerlig innovation och nya upptäckter utvecklar vi smart-tv, smarta telefoner, pc, skrivare, kameror, vitvaror, medicinsk utrustning, halvledare och led-lösningar. Samsung har 286 000 medarbetare i 80 länder, och en årlig försäljning på 216,7 miljarder dollar, 2013. Vårt mål är att öppna upp nya möjligheter för människor överallt. För att upptäcka mer, besök www.samsung.se.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667