Sandvikenhus och Sandvikenboendet överens

Nu är Sandvikenhus och Sandvikenboendet överens inför 2017 – hyrorna höjs med 1%.

-Återigen har det varit ett gott samarbetsklimat hela vägen med Sandvikenboendet och vi kan visa exakt varför dessa 1% behövs i vår verksamhet 2017, säger VD för Sandvikenhus Stefan Lundqvist.

Den nya hyran aviseras till de 426 hushållen nu till veckan och gäller för januari månads hyra. För en normalstor lägenhet på 67 kvm med företagets snitthyra på 1044 kr/kvm blir summan 58 kr/mån. Hyreshöjningen gäller från 1 januari 2017 och till och med den 31 december 2017.Förhandlingarna har pågått sedan oktober och höjningen reflekterar b.la driftskostnader till följd av ökat slitage, generella kostnadsökningar, stort underhållsbehov, kommande stora investeringar som medför högre räntekostnader samt kundernas önskemål till följd av det nya arbetssättet med NKI.

-Det känns bra för våra medlemmars räkning att det inte blir en retroaktiv höjning och att vi kom överens lokalt, Inger Molander, talesperson för föreningen Sandvikenboendet.

-2016 blev höjningen 0,8% för Sandvikenboendet och Hyresgästföreningen Aros-Gävles hyresgäster.

-2015 landade överenskommelsen för Hyresgästföreningen Aros-Gävle på 1,5% och Sandvikenboendet 1,4%.

-2013-2014 hade Sandvikenhus ett tvåårigt avtal med Sandvikenboendet om 2,7%. 2014 landade överenskommelsen för Hyresgästföreningen Aros-Gävle på 1,78% och 2013 på 2,5%.

• vd
  • hyresförhandling