​Alla hyror för 2017 klara hos Sandvikenhus

Sandvikenhus och Hyresgästföreningen har nu kommit överens om en höjning på 0,86% från 1 februari. Detta innebär att alla hyror för 2017 nu är klara. Sandvikenboendet får en retroaktiv sänkning, så att båda föreningar landar på samma nivå, då deras initiala överenskommelse var på 1%.

-Det ska inte straffa sig att vara en god och ansvarstagande förhandlingspart som Sandvikenboendet varit, säger VD för Sandvikenhus Stefan Lundqvist.

Rekommendation från HMK
Förhandlingen mellan Sandvikenhus och Hyresgästföreningen kunder inte lösas lokalt utan det blev HMK (Hyresmarknadskommittén) som rekommenderade hyreshöjningen.

-Vi har mycket goda grunder för de 1,5% som vi begärde initialt och de bygger på önskemål från våra kunder i vår NKI enkät. Det känns tråkigt att vi inte kunnat förhandla och komma överens utifrån våra lokala förutsättningar och utmaningar, säger VD för Sandvikenhus Stefan Lundqvist.

• I december 2016 kom Sandvikenboendet och Sandvikenhus överens om höjning på 1%. Nu justeras detta till 0,86%.
  • Majoriteten av de boende hos Sandvikenhus har Hyresgästföreningen som förhandlande part och där blir hyreshöjningen 0,86% från 1 februari.

• förhandling
  • hyreshöjning