Midnight Open är Sveriges första golfturnering för pollenallergiker

Midnight Open är Sveriges första golfturnering för pollenallergiker

I maj kommer Midnight Open – golfturneringen för pollenallergiker – till fyra utvalda städer i Sverige. Utomhussporter som golf kan innebära stora påfrestningar för de två miljoner svenskar som lider av pollenallergi. Därför arrangerar Sanofi och allergimedicinen Allegra turneringen då pollenhalterna är som lägst – på natten. Syftet är att visa att det finns olika metoder för att behandla och minska sina symptom och att inspirera pollenallergiker och träningsintresserade till en mer skonsam träning under pollensäsongen.

Golf är idag en folksport med runt en halv miljon utövare. Men för Sveriges två miljoner pollenallergiker kan den klassas som en extremsport, på grund av de höga påfrestningarna på kroppen som sker i närkontakt med gräs och natur, under spelets många timmar.

Många pollenallergiker utvecklar astma och nästan var tredje som drabbas av astma undviker sport och motionsaktiviteter för att slippa besvär under pollensäsongen*, något som är möjligt att lindra om fler tänkte på hur och när de tränar. Oftast är pollenhalterna lägre på natten då daggen binder pollenkornen till marken och hindrar dem från att spridas i luften.

Midnight Open kommer att bjuda på de bästa förutsättningarna för golfsugna pollenallergiker. Under fyra nätter i maj öppnar golfklubbar i Malmö, Göteborg, Växjö och Stockholm upp sina banor för en extraordinär upplevelse.

– Vi är först i Sverige med att arrangera en nattgolfturnering för allergiker. Här krävs varken grönt kort eller mörkerseende då deltagarna kommer att förses med bland annat pannlampor och självlysande golfbollar. Vi vill visa hur man kan minska påfrestningarna på kroppen under pollensäsongen och lyfta problematiken kring pollenallergi och träning på ett annorlunda sätt. Det ska vara kul att träna - med lite planering och eftertanke kan man undvika onödiga påfrestningar på kroppen och orka med fysiska aktiviteter under pollensäsongen, även om man är allergisk, säger Anna-Kaija Grönblad på Sanofi Sverige.

Enligt en undersökning som Novus tagit fram för tidningen Kollega** uppger 62 % av pollenallergikerna att deras arbetsprestation sänks under pollensäsongen. Onödiga påfrestningar på kroppen kan undvikas genom att t.ex. hålla koll på halterna i luften med hjälp av pollenprognoser, att välja att träna på tider som är skonsamma för kroppen, t.ex. på natten eller efter ett regn, samt att påbörja sin allergimedicinering tidigt på säsongen för att kroppen ska kunna bygga upp ett bra försvar mot allergenerna.

Om nattgolfturneringen Midnight Open

Sista anmälningsdag är 11 maj och alla över 18 år är välkomna. Du behöver inte vara allergiker och det krävs inget medlemskap eller grönt kort för att vara med. Det finns plats för 60 tävlande vid varje tillfälle, som med självlysande utrustning får testa Längsta drive, Närmaste hål och Chip & Putt. Evenemanget är gratis. Anmälan sker på: http://midnightopen.se/.

• Malmö 18 maj, Malmö Golfklubb, start 22:30
  • Göteborg 19 maj, World of Golf, start 22:30
  • Växjö 20 maj, Växjö Golfklubb, start 22:30
  • Stockholm 21 maj, Brollsta Golfklubb, start 22:30

Om Allegra

Receptfritt läkemedel. Läs bipackssedeln noggrant innan användning!

Allegra® 120mg (fexofenadin) är ett receptfritt läkemedel i tablettform. Indikation: Symtomlindring vid säsongsbunden allergisk hösnuva (rinit). För vuxna och barn över 12 år. Du bör ej använda Allegra om du är gravid eller ammar. Var försiktig om du har lever- eller njurproblem, har eller har haft hjärtsjukdom eller är äldre. För mer information se www.fass.se. Sanofi AB, www.sanofi.se. För mer information om våra läkemedel, kontakta oss på infoavd@sanofi.com. Datum för senaste översyn: 2016-01-15. SASE.FEX.16.04.0117.

Mer information:

Anna-Kaija Grönblad, VD Sanofi AB, 070-544 38 25

Referenser

* Alf Tunsäter, Läkarstämman 2004 via Allergikompetenscentrum Region Skåne, PDF, 2015
** Novus för tidningen Kollega, i Metro, 2013